آینده بازی های ویدیویی: والو می خواهد مغز انسان را مستقیما به کامپیوتر متصل کند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، در مصاحبه اخیر گیب لوگان نیوول (Gabe Logan Newell) یا همان گیبن، مدیر عامل شرکت ولو (Valve) صحبت هایی درباره متصل کردن مغز انسان به کامپیوترها رد و بدل شده اند که کمی نگران کننده هستند. شرکت ولو در حال سرمایه گذاری و تحقیق درباره موضوعات مختلفی است که رابط های مغزی-کامپیوتری (BCI) یکی از آن ها به شمار می فرایند.

آینده بازی های ویدیویی: والو می خواهد مغز انسان را مستقیما به کامپیوتر متصل کند

شرکت ولو در حوزه های مختلفی فعالیت دارد. این شرکت حدود دو دهه پیش توسط چند نفر از کارمندان سابق مایکروسافت (از جمله گیب نیوول) بنیان گذاری شد و کار خود را با ساخت بازی های ویدیویی آغاز کرد. به مرور زمان دایره فعالیت های شرکت ولو وسیع تر شد. این شرکت بزرگترین فروشگاه بازی های ویدیویی را در اختیار دارد و یکی از پیشگامان همه گیر کردن استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی به شمار می رود. البته تمام کارنامه شرکت ولو پر از ستاره نیست و حین راه اشتباهاتی هم اتفاق افتاده.

در حال حاضر شرکت ولو در فراوری سخت افزار واقعیت مجازی هم فعالیت و باکیفیت ترین و نوآورانه ترین هدست واقعیت مجازی کنونی را فراوری نموده. هدست شرکت ولو، ولو ایندکس (Valve Index) نام دارد. دسته های این هدست می توانند حرکت تمام انگشتان بازیکن را با دقت دریافت نمایند. با استفاده از این دسته ها، هر گونه حرکت انگشت بازیکن به بازی انتقال پیدا می نماید و سطح باورپذیری بازی ها به مرحله جدیدی می رسد. البته دنبال کردن دقیق انگشتان و نمایش حرکت آن ها در بازی ها، به هیچ وجه بزرگترین برنامه شرکت ولو به شمار نمی رود و این شرکت میخواهد تکنولوژی را به مراحل جدیدی برساند.

واقعیت مجازی، جدید ترین حرکت شرکت های بازی سازی برای افزایش باورپذیری بازی ها به شمار می رود. شرکت ولو میخواهد با استفاده از رابط های مغزی-کامپیوتری باورپذیری بازی ها را وارد سطوح بالاتری کند. گیب نیوول در مصاحبه جدید خود درباره این موضوع بحث نموده و نکات جالبی را بیان نموده. گیبن اقرار می نماید با وجود این که در حال حاضر متصل کردن مغز به شکل مستقیم به کامپیوتر تفاوت زیادی با داستان های علمی تخیلی ندارد اما ورود نکردن به این حوزه یک اشتباه احمقانه است.

گیبن در این مصاحبه اعلام نموده که شرکت ولو همین حالا در حال همکاری با شرکت OpenBCI است و طی این همکاری، نرم افزارهای اتصال مغز به کامپیوتر، به صورت متن باز در حال توسعه هستند. برای مثال در بازی های ویدیویی با استفاده از این نرم افزار ها می توان فعالیت های مغزی بازیکن را آنالیز کرد و در صورتی که بازی برای بازیکن خسته نماینده گردد، چالش های جدیدی را در مقابل او قرار داد. حتی ممکن است زمانی برسد که کنترل بازی ها با این فناوری انجام گردد و بازی های واقعیت مجازی، واقعا بازیکن را در خود قرار دهند.

تا اینجای کار امکانات فراهم شده توسط رابط های مغزی-کامپیوتری چندان خطرناک نیستند. ماجرا وقتی ترسناک می گردد که گیب نیوول درباره آینده نزدیکی صحبت می نماید که در آن رابط های مغزی نه تنها اطلاعات مغز را می خوانند، بلکه با استفاده از آن ها می توان اطلاعات جدیدی را وارد مغز کرد. گیبن در ادامه بیان می نماید در این شرایط، انسان ها می توانند لوازم جانبی گوشتی (گیرنده های حواس پنج گانه) خود را کنار بگذارند و با جهانیی جدید روبه رو شوند. بله؛ ساخت جهانیی شبیه به فیلم ماتریکس در حال تبدیل شدن به واقعیت است!

اصلی ترین راه ارتباط انسان با جهانی اطراف حس بینایی است و گیب نیوول بیان می نماید واقعیت هایی خلق شده با استفاده از رابط های مغزی کاری می نمایند که جهانی واقعی دیگر معیاری برای بهترین کیفیت بصری ممکن نباشد. او عقیده دارد تجربه هایی که با استفاده از رابط های مغزی ممکن می شوند باعث خواهند شد جهانی واقعی بی رنگ و لعاب، تخت و تار به نظر برسد.

به نظر گیبن یکی از اولین استفاده های این تکنولوژی جدید در مشخص کردن خواب با استفاده از نرم افزار های متصل به مغز خواهد بود. برای مثال شخص می تواند زمان خواب خود را مشخص کند و حتی به برنامه دستور دهد که چه زمانی خواب او عمیق گردد.

یکی از مسائلی که هدست های واقعیت مجازی برای بعضی از کاربران ایجاد می نمایند ایجاد سرگیجه و حالت تهوع است. این پدیده به این دلیل است که تصاویر دریافتی توسط چشم، با دیگر حس ها هماهنگی ندارند و مغز فرد به دلیل چنین ناهماهنگی هایی گیج می گردد. گیب نیوول ادعا می نماید حتی با تکنولوژی رابط های مغزی-کامپیوتری امروزی می توان این مشکل سرگیجه را برطرف کرد. در حال حاضر استفاده از این رابط ها به این منظور مشکل تأییدیه قانونی بیشتری دارد تا محدودیت علمی.

در این مصاحبه گیب نیوول بیان نموده که با وجود این که استفاده عملی و تجاری از این تکنولوژی ها همین حالا ممکن است، با توجه به سرعت بالای پیشرفت این فناوری، درباره متوقف کردن تحقیقات و ساخت یک محصول تجاری دودل است. با این سرعت بالا در صورتی که یک محصول به بازار عرضه گردد در مدت زمان کوتاه فناوری های بسیار پیشرفته تری جای آن محصول را خواهند گرفت و محصول عرضه شده، بی استفاده خواهد شد.

به گفته گیب نیوول استفاده از رابط های مغزی-کامپیوتری در بازی های ویدیویی می تواند به طیف وسیعی از افراد یاری نماینده باشد. مهندسان می توانند در بازی های ویدیویی بسترهایی برای کنترل اعضای بدن شخصیت های بازی ها فراهم آورند. می توان از اطلاعات فراوری شده در بازی ها استفاده و آن ها را در اعضای بدن مصنوعی اعمال کرد. حتی با استفاده از چنین اطلاعات فراوری شده ای می توان اعضای بدن جدیدی را به بدن انسان متصل و آن ها را توسط مغز کنترل کرد. فراموش نکنیم که مغز انسان بسیار منعطف است و می تواند با هر چیز جدیدی سازگار گردد.

با استفاده از این رابط ها حتی شبیه سازی درد هم ممکن می گردد. گیب نیوول درباره این موضوع بیان می نماید که می توان کاری کرد که کاربران حس نمایند که آن ها آسیب دیده اند ولی این موضوع از زوایای مختلف بسیار پیچیده است. برای مثال با استفاده از این فناوری می توان حین آسیب دیدن شخصیت اصلی بازی ها کاری کرد که بازیکن در سطح کمتری درد حس کند.

البته استفاده از این رابط ها خطرات جدی تری هم دارد. همانند تمام نرم افزارهای جهان چنین رابط هایی می توانند تحت حمله افراد خرابکار قرار بگیرند و مسائل فاجعه باری ایجاد نمایند. به نظر گیبن استفاده از این رابط ها نباید اجباری گردد و شبیه به چیزی مانند داشتن تلفن همراه، تصمیم استفاده از آن ها باید در دست کاربر باشد.

حرکت های جدیدی در حال اجرا شدن هستند و این موضوع می تواند همان قدر که به ایجاد امکانات جدید امیدوارنماینده باشد، از ابعاد مختلفی نگرانی های عمیقی ایجاد کند. با توجه به توصیفات گیب نیوول اصلا بعید نیست که در آینده نزدیک، محصولات تجاری که از فناوری رابط های مغزی-کامپیوتری استفاده می نمایند وارد بازار شوند. البته بد نیست یادآوری کنیم که استفاده از چنین فناوری هایی اصلا چیز جدیدی به حساب نمی آید. این که یک شرکت سرگرمی مانند ولو روی چنین فناوری هایی سرمایه گذاری می نماید بسیار مهم است؛ زیرا باعث می گردد که متوجه شویم فاصله چندانی با همه گیر شدن چنین امکاناتی نداریم.

در صورتی که به این موضوع علاقه دارید پیشنهاد می کنیم حتما ویدیوی سخنرانی مهندس شرکت ولو در GDC را تماشا کنید تا اطلاعات بیشتری درباره رابط های مغزی-کامپیوتری و کاربرد آن ها در بازی های ویدیویی کسب کنید.

  • لینک ویدیوی سخنرانی GDC ولو درباره رابط های مغزی کامپیوتری

منبع: 1News

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 50536

به "آینده بازی های ویدیویی: والو می خواهد مغز انسان را مستقیما به کامپیوتر متصل کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده بازی های ویدیویی: والو می خواهد مغز انسان را مستقیما به کامپیوتر متصل کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید