ایران خودرو ترمز دیسکی را از آپشن هایش حذف می نماید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تحریم ها همه چیز را به باد داده اند. اگر تا قبل از دور جدید تحریم های آمریکا خودروسازان ایرانی تنها متهم به فراوری محصولات قدیمی با کیفیت نازل بودند، حالا بدعهدی و بی توجهی به تعهدات صفت اصلی آنها است. از ابتدای سال جاری تاکنون د ه ها مدل از محصولات فراوری داخل در دو مجموعه ایران خودرو و سایپا، یکی پس از دیگری با کاهش آپشن روبه رو شده تا خودروهای سازندگانی وطنی از بدیهیاتی نظیر رینگ آلومینیومی، کروز کنترل، سانروف و کیسه هوای ایمنی بی بهره باشند. این بین اقدام عجیب شرکت ایران خودرو در حذف سیستم ترمز دیسکی از هشت مدل از محصولاتش موجب شده تا صدای اعتراض خریداران بلند گردد. اعتراضی که نه تنها به حق است که مایه تعجب کارشناسان بوده و در حضور نهادهای ناظر بازار بی پاسخ مانده است.

ایران خودرو ترمز دیسکی را از آپشن هایش حذف می نماید

ایران خودرو که در 12 ماه اخیر خودروهای 206 تیپ 2 و 5، رانا LX، دنا پلاس، پژو 207، دنا، پژو پارس LX، سمند سورن و پژو 206 صندوقدار را از دایره محصولات دارای ترمز دیسکی در چرخ عقب حذف نموده، فعلا هیچ پاسخی بابت این حرکت ارائه ننموده است. نکته مهم اینجاست، در حالی که قرار بود با رعایت استانداردهای 85گانه در سال 98، به جای ترمزهای کاسه ای از سیستم دیسک های خنک شونده یا معمولی در بخش با ترمز عقب استفاده گردد، فعلا محصولات این شرکت بدون ساده ترین امکانات ایمنی تحویل مشتریان می شوند. حسن کریمی سنجری کارشناس ارشد مهندسی صنایع و از فعالان صنعت خودرو معتقد است، این روش که در دو سازنده بزرگ کشور و برخی دیگر از برندها شایع است، روشی مناسب جهت کاهش هزینه تمام شده خودرو بوده و جای تعجب ندارد! در پنج بخش، گفت وگوی ما با معاون ایران خودرو دیزل را در همین زمینه بخوانید. سوال اساسی ما این است که چرا ترمز دیسکی عقب و نه برخی از دیگر آپشن ها، مشمول قانون حذف شده اند؟

کنترل قیمت؛ دلیل حذف آپشن

ایران خودرو و سایپا چرا با وجود افزایش قیمت محصولات در 24 ماه اخیر، آپشن های ساده محصولات خود را حذف می نمایند؟ حسن کریمی سنجری در پاسخ به این سوال عقیده دارد: طبیعتا وقتی دولت نمی گذارد خودروساز خودش قیمتش را معین کند دست به چنین رفتاری می زند. حذف آپشن ساده ترین روش کنترل قیمت تمام شده خودرو در ایران است و از آنجا که مشتری هم حق انتخاب چندانی ندارد، به سادگی امکان اجرایی شدن می یابد.

کروز مثل خیلی از قطعه سازان به مشکل خورده!

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به مسائل قطعه سازان در زمینه تامین مایحتاج خود برای فراوری مجموعه های مورد احتیاج خودروسازان می گوید: در دوره تحریم عیار واقعی قطعه سازان ما و ایده داخلی سازی بالا تعیین می گردد. برای نمونه کروز به عنوان تامین نماینده بزرگ مجموعه ترمز برای ایران خودرو، با مشکل واردات برخی از واحدهای الکتریکی روبه رو است و به غیر از ترمز، در دو بخش ECU و ACU هم با مسائل جدی روبه رو است. الان وضعیت به حدی سخت شده که رینگ آلومینیومی هم از محصولات حذف می گردد. چرا؟ چون تکنولوژی خاصی برای فراوری دارد که ما از داشتن آن در ایران بی بهره ایم. قطعات فلزی و مثلا رینگ های غیرآلومینیومی را می توان با ریخته گری و ماشین کاری فراوری کرد ولی ضعف هایی در بخش الکترونیکی به این سادگی قابل حل نیستند و ترمزها هم یکی از این مسائل هستند.

ایمنی خودرو با ترمز کاسه ای کم می گردد!

سنجری با تایید این گفته که توان عملکرد ترمزهای کاسه ای پایین تر از انواع دیسکی است، به هفت صبح گفت : بپذیریم یا کتمان کنیم، ایمنی خودرو با این نوع ترمز به مشکل می خورد. در ترمزهای دیسکی به دلیل وجود سیستم هیدرولیکی، روغن هم کار روان نمایندگی سیستم و هم خنک نمایندگی را انجام می دهد که این عامل در نهایت به عاملی حیاتی برای ممانعت از داغ شدن دیسک، قفل کردن ترمز یا کاهش توان ترمز منجر می گردد. در عین حال دیسک ها به دلیل صفحه تخت و دریافت مستقیم فشار، سریع تر از انواع کاسه ای ترمز می گیرند که این موضوع سطح ایمنی خودروهای مجهز به ترمز دیسکی را بالا می برد. این کار خودروسازان در حذف آپشن هایی نظیر ترمز کاسه ای چیزی جز عقب گرد به گذشته نیست!

با ترمزهای دیسکی چطور برانیم؟

معاون شرکت ایران خودرودیزل با اشاره به استانداردهای 85 گانه که قرار بود سال جاری اجرایی شوند، به خبرنگار ما گفت: وجود ترمزهای دیسکی برای متوقف کردن خودروهای امروزی در سرعت بالا واجب است. الان دوره فراوری پیکان نیست که با حد نهایی 80 تا 100 کیلومتر سرعت، توقف خودرو مشکل مهمی نباشد. کیلومترشمار محصولات عادی ایران خودرو بین 200 تا 220 کیلومتر را نشان می دهد که خب، برخی از این افراد با خودرو به محدوده این سرعت های غیرمجاز پا می گذارند و خب، اگر ترمز قوی نباشد، داستان درست می گردد. بهترین کاری که با حذف این ترمزها می توان کرد، صرفا حرکت در محدوده قانونی سرعت یعنی 80 تا 115 کیلومتر است.

تکلیف مان در خودروسازی تعیین نیست

کریمی سنجری در سرانجام با اشاره به رویه حاکم بر صنعت خودرو در جهان اظهار داشت: حتی خودروسازان آمریکایی و آلمانی هم برای فراوری محصولات خود در بالاترین سطح کیفی و کمترین قیمت، احتیاجمند تعامل و ارتباط با جهان هستند. نمی گردد ارتباط را قطع کرد و بعد انتظار داشت با اختراع دوباره همه چیز در کشور، هم کیفیت بالا باشد و هم قیمت کم باشد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: دیوار
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 12848

به "ایران خودرو ترمز دیسکی را از آپشن هایش حذف می نماید" امتیاز دهید

7 کاربر به "ایران خودرو ترمز دیسکی را از آپشن هایش حذف می نماید" امتیاز داده اند | 3.1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران خودرو ترمز دیسکی را از آپشن هایش حذف می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید