تردید درباره عرضه زودرس واکسن کرونا ، عارضه وخیم در یکی از داوطلبان آزمایش واکسن بریتانیایی را متوقف کرد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شرکت آسترا-زنکا کارآزمایی های جهانی یک واکسن تجربی بر ضد کروناویروس را که مراحل نهایی را می گذراند، به خاطر بروز یک عارضه وخیم توضیح داده نشده در یکی از شرکت کنندگان در بریتانیا متوقف کرده است.

تردید درباره عرضه زودرس واکسن کرونا ، عارضه وخیم در یکی از داوطلبان آزمایش واکسن بریتانیایی را متوقف کرد

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز شرکت آسترا-زنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد یک واکسن تجربی برای کروناویروس جدید ساخته است که مراحل نهایی آزمایش را می گذراند و سازمان جهانی بهداشت آن را احتمالا پیشگام ترین واکسن بالقوه برای کروناویروس خوانده است.

  • اینفوگرافیک | چند قدم مانده تا واکسن کرونا | آخرین شرایط واکسن های کرونا در جهان

اما این شرکت بریتانیایی روز سه شنبه 18 شهریور گفت کارآزمایی های این واکسن، از جمله کارآزمایی های مرحله نهایی را متوقف کرده است تا یک کمیته مستقل داده های مربوط بی خطر بودن واکسن را بازبینی کنند و و در عین حال تلاش می کند این توقف در زمان بندی برای عرضه این واکسن تاثیر نگذارد.

این توقف پس از آن اعلام شد که گزارش شده بود آمریکا قصد دارد تایید راستا سریع این واکسن را پیش از انتخابات رئیس جمهوری در ماه نوامبر (اواسط آبان) انجام دهد.

این توقف به خصوص از این لحاظ اهمیت پیدا می کند که شرکت آسترا-زنکا که بزرگترین شرکت داروسازی بریتانیا از لحاظ قیمت در بازار است، موافقت کرد هاست که سه میلیارد دوز این واکسن به دولت هایی در سراسر جهان عرضه کند.

مقامات پزشکی بریتانیا می گویند به فوریت در حال بازبینی اطلاعات در دسترس هستند تا معین شود آیا می توان کارآزمایی ها در کوتاه ترین زمان ممکن دوباره شروع کرد یا نه.

نیویورک تایمز از قول یک منبع آگاه گزارش کرد عارضه وخیمی که در یک مشارکت کننده در بریتانیا بوجود آمده است، میلیت عرضی است، یک نشانگان التهابی که طناب نخاعی را گرفتار می کند و اغلب با عفونت های ویروس برانگیخته می شود.

اما هنوز روشن نیست که بروز این عارضه با دریافت واکسن آسترا-زنکا در این فرد مستقیما ارتباط دارد یا نه.

کارآزمایی این واکسن در بریتانیا از ماه مه (اوائل اردیبهشت) با مشارکت بیش از 12000 نفر از 5 سال تا بالای 70 سال شروع شد.

کارآزمایی این واکسن به نام AZD1222در آمریکا نیز که از هفته پیش شروع شده بود و قرار بود 30000 مشارکت کننده را دربرگیرد.

  • آسترا-زنکا آزمایش نهایی واکسن کرونا را در آمریکا شروع می کند | آمادگی برای کسب مجوز استفاده اضطراری واکسن

کارآزمایی های بالینی این واکسن در برزیل و آفریقای جنوبی نیز در جریان است. کارآزمایی های دیگری برای این واکسن در ژاپن و روسیه طراحی شده است تا نهایت شمار مشارکت کنندگان در جهان را به 50000 نفر برساند.

کره جنوبی نیز گفت برنامه هایش برای شرکت در تولید این واکسن را فعلا به حالت تعلیق در می آورد و بازبینی می کند.

مدیر عامل شرکت آلمانی لوکوکر (Leukocare) که در حال آزمایش واکسنی مشابه واکسن AZD1222 اما در مرحله ابتدایی تر است، نیز در پاسخ به این توقف گفت: هنگامی واکسنی را به 20000 نفر تلقیح می کنید، قابل پیش بینی است که در نقطه ای از این فرایند به مواردی از عوارض جانبی شدید رخ دهد. اما به محض اینکه رابطه این عارضه با واکسن رد شود، می توان کارآزمایی را ادامه داد.

به گفته مایکل اسکل، به خصوص عوارض جانبی مربوط به دستگاه ایمنی مانند التهاب باید به دقت بررسی شوند.

واکسن دانشگاه آکسفورد که شرکت آسترا-زنکا آن را تولید می کند، از طریق آموزش دادن به سلول های انسانی برای تشخیص بخش از ویروس کرونا عمل می کند. این کار دستگاه ایمنی امکان می دهد برای مقابله با عفونت های آینده با این ویروش مجهز شود.

برای این کار از یک ویروس بی خطر به نام آدنوویروس استفاده می شود تا دستورات ژنتیکی به درون سلول های بدن انتقال دهد.

همین روش برای ساختن واکسن بوسیله شرکت چینی کان سینو، انستیتو گامالیای روسیه و شرکت آمریکایی جانسون اند جانسون هم به کار رفته است.

اما طرفداران واکسن انستیتو گامالیای، نخستین واکسن روسی تایید شده برای کووید-19، بر این تفاوت تاکید می کنند که واکسن آنها بر اسای یک آدنوویروس انسانی ساخته شده است، اما واکسن آکسفورد بر اساس آدنوویروسی است که در میمون ّ ها یافت می شود.

کیریل دیمتریف، رئیس بنیاد ثروت ملی روسیه که پشتیبان مالی واکسن گامالیا است، گفت: ما همیشه توجه ها را به این موضوع جلب کرده ایم که پلتفرم های آدنوویروس انسانی نسبت به سایر پلتفرم ها بسیار ایمن تر هستند و بسیار بیشتر بررسی شده اند.

در مقابل، آسترا-زنکا و نیز لوکوکر به این علت یک ویروس میمونی را انتخاب کردند تا از خطر حمله دستگاه ایمنی افراد به این وکتور یا ناقل ویروسی و بی اثر شدن واکسن جلوگیری کنند، چرا که ممکن است افراد قبلا به آدنوویروس مبتلا شده و آنتی بادی ضد آن تولید کرده باشند.

به هر حال تصمیم آسترا-زنکا برای توقف موقت آزمایش واکسنش، بر کارآزمایی های بالینی شرکت های دیگر سازنده واکسن هم اثر می گذارد، چرا که اکنون آنها هم به دنبال نشانه های واکنش های مشابهی در افراد شرکت کننده در آزمایش ها می گردند.

9 شرکت اروپایی و آمریکا که در حال ساخت واکسن کرونا هستند، از جمله آسترا-زنکا، مدرنا و فایزر روز سه شنبه در بیانیه ای قول دادند که معیارهای ایمنی و تاثیربخشی را برای واکسن های تجربی شان رعایت کنند و تسلیم فشارهای سیاسی برای دسترسی سریع به واکسن نشوند.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 40116

به "تردید درباره عرضه زودرس واکسن کرونا ، عارضه وخیم در یکی از داوطلبان آزمایش واکسن بریتانیایی را متوقف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تردید درباره عرضه زودرس واکسن کرونا ، عارضه وخیم در یکی از داوطلبان آزمایش واکسن بریتانیایی را متوقف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید