خبرنگاران کوشش جهانی محققان برای ساخت واکسن مقابله با کرونا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران- خبرنگاران- شیوع ویروس کرونا سبب شده تا میان محققان و پژوهشگران در سراسر جهان تلاشی چشمگیر برای ساخت واکسن ضد ویروس کرونا شکل بگیرد؛ واکسنی که ناجی این بحران است و بی تردید می تواند پادتنی باشد که همه مردم جهان در انتظارش هستند.

خبرنگاران کوشش جهانی محققان برای ساخت واکسن مقابله با کرونا

روزهای پایانی ماه دسامبر 2019 میلادی بود که مسوولان سلامت عمومی چین به سازمان دنیای بهداشت اعلام کردند که ویروس جدید و ناشناخته ای باعث نوعی بیماری با علایمی شبیه به ذات الریه در شهر ووهان شده است. آنها تشخیص دادند که این ویروس از خانواده ویروس کرونا است و به سرعت در حال تکثیر و راهیابی به بیرون از شهر ووهان است. در این میان سازمان دنیای بهداشت در سرتاسر دنیا به دنبال شناسایی، ردیابی و محدود کردن ویروس جدیدی از خانواده ویروس کرونا به نام کوید19 است. این ویروس پس از مبتلا کردن افراد زیادی در چین در کشورهای دیگر دنیا مانند ایران هم شیوع پیدا کرد. اینک دانشمندان و پزشکان بیشتر کشورهای دنیا در پی آن هستند که راه علاج این بیماری را پیدا نمایند. بدانند که درمان کرونا چیست و واکسن کرونا چه زمانی آماده می گردد؟ به همین دلیل مسوولان سازمان سلامت آمریکا در 26 اسفند 1398 خورشیدی اعلام کردند که نخستین واکسن کرونا به خانمی در آمریکا تزریق شده است. این واکسن mRNA-1273 نام دارد و بر اساس تحقیقات توسط کمپانی Moderna ساخته شده است. این واکسن جدید باعث بیماری COVID-19 نخواهد شد و حاوی ویروس نیست، بلکه حاوی مقدار کوچکی از کد ژنتیکی به نام mRNA است که محققان از ویروس به دست آورده اند و در آزمایشگاه روی آن کار کردند. در این فرایند mRNA لایه پروتئینی ویروس کرونا که بخش مهم این ویروس را برای دسترسی به سلول های انسانی است، کدگذاری می نماید. محققان امیدوارند که این واکسن با تحریک سیستم ایمنی بدن برای حمله به ویروس از ابتلا به ویروس COVID-19 جلوگیری کند.

البته این نظر قطعی پزشکان نیست و آنها معتقدند که همه داروهای جدید باید 3 فاز کارآزمایی بالینی را پشت سر بگذارند تا برای استفاده عموم موثر و ایمن تلقی شوند. در صورتی که آزمایش اولیه به خوبی پیش رود، ممکن است حدود 12 تا 18 ماه طول بکشد تا واکسن برای استفاده عموم آماده گردد. محققان اعلام کردند، پیدا کردن یک واکسن ایمن و موثر برای جلوگیری از آلوده شدن به SARS-CoV-2 اولویت فوری سلامت عمومی است و فاز اول این تحقیقات قدم اولیه مهمی برای رسیدن به این هدف است.

این روزها در دنیای مجازی با تصاویر و فیلم هایی از سخنان پزشکان و متخصصانی روبه رو می شویم که هر کدام در مورد فرایند تهیه دارو و واکسن های مربوط توضیحاتی را به مردم می دهند. هر کدام امید آن دارند که بتوانند به واکسن مورد نظر برای از میان بردن این ویروس دست پیدا نمایند. راه اندازی پویش های مختلف در زمینه شناخت و معرفی نظریات مختلف در این روزها در فضای مجازی در خور توجه است. پویش هشتک #واکسن-کرونا در فضای اینستاگرام از جمله این فعالیت ها به شمار می رود که مخاطبان و کاربران بسیاری را به خود جلب نموده است. در این صفحه اینستاگرامی به کاربرانی که می خواهند در مورد یافته های محققان درباره آزمایشات درمانی به طور لحظه به لحظه باخبر شوند، اطلاعات لازم را ارایه می دهند.

یکی از کاربران در پستی نوشته است: پژوهشگران دانشگاه پیتسبرگ اظهار نموده اند، واکسنی برای بیماری کووید-19 توسعه داده اند که می تواند حداقل یک سال ویروس را خنثی کند. به پژوهشگران آمریکایی اعلام نموده اند این واکسن که می تواند به مدت یک سال ویروس را خنثی کند. روی موش ها تست پیروز داشته و احتمالا در ماه های آینده مجوز آزمایش انسانی آن صادر خواهد شد. این واکسن شامل پروتئین هایی است که در بدن تزریق می شوند تا بدن آنتی بادی هایی را فراوری کند که با ویروس کرونا مبارزه می نمایند. این واکسن به وسیله یک پچ شامل 400 سوزن کوچک دارای قند به بدن بیمار تزریق می گردد. محققان این واکسن را بر روی موش ها آزمایش نموده اند و تخمین می زنند که این واکسن می تواند این ویروس کشنده را به مدت حداقل یک سال خنثی کند. این واکسن احتمالا در 12 الی 18 ماه آینده در دسترس خواهد بود و وقتی تایید گردد، ده ها هزار دوز از آن روزانه فراوری خواهد شد. این واکسن پیت کو وک(PittCoVacc) نام دارد و نخستین واکسن برای بیماری کووید-19 است که توسط دانشمندان مستقل مورد آنالیز قرار گرفته است.

یکی دیگر از کاربران با استناد به خبر نشریه علمی Cell که نتیجه پیروزیت آمیز داروی hrsACE2 را بر روی ویروس کرونا منتشر نموده بود، نوشت: دانشمندان دارویی را کشف نموده اند که به شکل موثری جلوی اتصال ویروس کرونا به بدنه سلول ها را مسدود می نماید و می تواند به صورت بالقوه سبب درمان بیماری کووید 19 در همان ساعات اولیه گردد. نتیجه تحقیقات درباره این داروی جدید ساعاتی پیش در نشریه معتبر Cell منتشر و سبب افزایش امیدها برای یافتن درمان موثر بیماری ناشی از ویروس کرونا شده است. این داروی جدید توسط گروهی از دانشمندان در نقاط مختلف دنیا و به سرپرستی دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا کشف شده است. پزشکان و محققان برجسته ای در کانادا، اسپانیا و همچنین تیم زیست شناسی عفونی سوئد به ریاست دکتر علی میرعظیمی این تحقیقات را به صورت مشترک انجام داده اند. داروی کشف شده توسط این گروه تحقیقات بین المللی، اکنون نام علمی hrsACE2 را دارد و به زودی آزمایش های بالینی آن توسط شرکت Apeiron Biologics در اروپا شروع خواهد شد. این تحقیقات نشان داده است که ویروس کرونا می تواند علاوه بر ریه به صورت مستقیم در رگ های خونی و کلیه تکثیر گردد. نتیجه کشت سلولی آزمایشگاهی نشان داده است که داروی جدید می تواند میزان ویروس در بافت آلوده را میان هزار تا پنج هزار برابر شرایط عادی، کاهش دهد. تحقیقات درباره این داروی جدید بر 2 جنبه متمرکز بوده است. از یک طرف نحوه تعامل ویروس با غشای سلول های بدن انسان و چگونگی بی اثر کردن مکانیسم اتصال ویروس به سلول های بدن و آلوده کردن و از دیگر جهت چگونگی گسترش عفونت در رگ ها و درگیر شدن کلیه با این بیماری است. ژوزف پنینگر، سرپرست تیم تحقیق این دارو در دانشگاه بریتیش کلمبیا گفته است که ما امیدواریم که نتایج تحقیقات ما به فراوری گسترده داروی جدید برای درمان این بیماری همه گیر منجر گردد. در این تحقیق یک پروتئین کلیدی به نام ACE2 در سطح غشای سلولی کشف شده است که نقش مهمی در فرآیند اتصال ویروس به سلول های بدن ایفا می نماید.

تا کنون، داروی یا واکسنی برای پیشگیری یا حتی درمان ویروس کرونای جدید توصیه نشده است. با این حال، افراد باید با رعایت توصیه های پزشکی از ابتلا به این ویروس در امان بمانند و افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند باید از مراقبت های مناسب برخوردار شوند تا به بهبودی دست پیدا نمایند. محققان معتقدند که تحقیقات درباره بعضی درمان های خاص ادامه دارد و به وسیله آزمون های بالینی مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: ایرنا
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 34906

به "خبرنگاران کوشش جهانی محققان برای ساخت واکسن مقابله با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کوشش جهانی محققان برای ساخت واکسن مقابله با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید