خداحافظی پیرمرد ها با فوتبال ایران

به گزارش مجله یک کامپیوتر، با اینکه شاید در برخی موارد جوانگرایی به معنای موفقیت نباشد، اما همین که به مرور میانگین سنی مربیان لیگ فزونی پایین می آید و شاهد یک پوست اندازی روی نیمکت تیم ها هستیم، اتفاق مثبتی محسوب می شود. رحمان رضایی، جواد نکونام، ابراهیم صادقی، وحید بیاتلو و مهدی رحمتی همه از نسل جدید مربیان لیگ برتر به حساب می آیند که جا پای بزرگان این عرصه گذاشتند و قرار است در لیگ بیستم با هم رقابت کنند. روندی که از چند سال قبل در اعتماد به جوان ها استارت خورده، حالا به تدریج به یک فرهنگ جدید در فوتبال ایران تبدیل شده و مدیران زیادی هستند که به جای رفتن سراغ مربیانی باتجربه، ترجیح می دهند به جوان ها اعتماد کنند.

خداحافظی پیرمرد ها با فوتبال ایران

5 مربی تازه وارد در لیگ بیستم

علاوه بر محمد ربیعی که با مس رفسنجان به لیگ برتر صعود کرده و احتمالا خودش هدایت این تیم را در لیگ بیستم هم برعهده دارد، حداقل چهار مربی دیگر هم در لیگ بیستم حاضر خواهند بود که برای اولین بار سرمربیگری در لیگ برتر را تجربه می کنند. محرم نویدکیا (سپاهان)، سیدمهدی رحمتی (شهرخودرو)، رحمان رضایی (ذوب آهن) و وحید بیاتلو (ماشین سازی) دیگر مربیانی هستند که هدایت تیم های حاضر در لیگ را برعهده دارند و قبلا چنین تجربه ای را پشت سر نگذاشتند. البته رضایی و بیاتلو در لیگ دسته اول چنین سابقه ای داشتند، اما بدون شک حضور آن ها در لیگ برتر چالش جدیدی برایشان محسوب می شود.

جوان هایی که جواب دادند

فصل گذشته هم تعدادی از مربیان جوان در تیم های مختلف مورد استفاده قرار گرفتند که بیشتر آن ها توانستند جواب اعتماد مدیران را بدهند. محمود فکری که سابقه سرمربیگری در لیگ برتر را نداشت، درحالی هدایت نساجی را در نیم فصل دوم برعهده گرفت که با نتایج قابل قبول این تیم را در جدول بالا کشید و هواداران تیم قائمشهری را راضی نگه داشت. ابراهیم صادقی هم که سال ها به عنوان کاپیتان سایپا به میدان می رفت، با اعتماد مدیران این باشگاه در مقام سرمربی اولین فصل خود را سپری کرد و درنهایت تیمش از سقوط نجات پیدا کرد. جالب اینجاست که او برای لیگ بیستم نیز با سایپا تمدید قرارداد کرده تا مشخص شود سایپایی ها از عملکردش راضی هستند. جواد نکونام هم نمونه شاخص موفقیت مربیان جوان در لیگ برتر بود که فولاد را بعد از سال ها بار دیگر آسیایی کرد و در رده سوم لیگ قرار گرفت.

خیلی خبری از قدیمی ها نیست

به جز امیر قلعه نویی که برای لیگ بیستم هم با تیم جدیدی به توافق رسید و روی نیمکت گل گهر سیرجان حضور دارد، دیگر خیلی خبری از مربیان یک دهه قبل لیگ برتر روی نیمکت ها نیست. با ورود مربیان جوان دیگر شاید خیلی به امثال مجید جلالی، محمود یاوری، فرهاد کاظمی، فیروز کریمی، رضا مهاجری و... فرصت نرسد تا بتوانند در لیگ برتر مربیگری کنند؛ مربیانی که تا چند سال قبل کاملا روی بورس بودند و هر سال چند تیم لیگ برتری به دنبال جذب آن ها بودند.

بررسی سنی مربیان لیگ برتری

یحیی گل محمدی اگر در پرسپولیس بماند، با 49 سال سن در زمره مربیان جوان قرار می گیرد و پیر محسوب می شود. فولاد با نکونام 39ساله یکی از مربیان جوان لیگ را در اختیار دارد. سپاهان با محرم نویدکیای 37ساله پا به لیگ بیستم خواهد گذاشت. مهدی رحمتی در 39سالگی به عنوان سرمربی- بازیکن هدایت شهرخودرو را در اختیار دارد. مجتبی حسینی اخیرا هدایت نفت مسجدسلیمان را در 46سالگی برعهده گرفته است. محمود فکری که خیلی دیر فوتبال را کنار گذاشت، در 51سالگی جزو مربیان نه چندان باتجربه لیگ برتر به حساب می آید که با نساجی ادامه خواهد داد. امیر قلعه نویی که هدایت گل گهر را برعهده گرفته، با 56 سال مسن ترین مربی لیگ تا اینجا محسوب می شود. وحید بیاتلو در 33سالگی با اعتماد مدیران ماشین سازی پا به لیگ برتر می گذارد و جوان ترین مربی لیگ بیستم است. رحمان رضایی در 45سالگی با ذوب آهن اولین تجربه لیگ برتری اش را پشت سر می گذارد. عبداله ویسی هم که با پیکان تمدید کرده، 49ساله است. ابراهیم صادقی، سرمربی سایپا با 41 سال سن یکی از مربیان جوان لیگ به حساب می آید. محمد ربیعی که با مس رفنسجان به لیگ برتر صعود کرده، 39ساله است. رسول خطیبی هم که با آلومینیوم اراک در لیگ بیستم حاضر خواهد شد، 41 سال دارد. درحالی که هنوز تیم هایی مثل استقلال، تراکتور و نفت آبادان سرمربی فصل جدید خود را مشخص نکرده اند. تا اینجا فقط 2 مربی بالای 50 سال سن دارند و هیچ مربی بالای 60 سال سن در لیگ بیستم حاضر

نخواهد بود.

نیمکت هایی که پوست انداخت

وقتی بین سیزده مربی مشخص شده برای لیگ بیستم میانگین سنی بگیریم، عددی کمتر از 40 یعنی 39,1 به دست می آید که یک آمار فوق العاده است. این موضوع نشان می دهد نیمکت های لیگ برتری کاملا پوست انداخته اند و دیگر خبری از مربیان مسن نیست. البته باید توقع داشته باشیم که این مربیان جوان با دانش به روزتری نسبت به مربیان مسن تر وارد لیگ برتر شوند و بتوانند موجبات پیشرفت فوتبال ایران را به وجود آورند. با این حال همین آمار نشان می دهد که در سال های آینده می توانیم روی مربیان جوانی حساب باز کنیم که در لیگ برتر پخته می شوند و حتی می توانند در رده ملی بیشتر از قبل به کار گرفته شوند. نبودِ مربیان بالای 60 سال در لیگ برتر و وجود چند مربی زیر 40 سال نشان از اعتماد بالای مدیران به مربیان جوان است. باید دید بازدهی این اعتماد در لیگ بیستم چه خواهد بود و این مدیران چقدر پای انتخاب های پرریسک خود می ایستند.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: فرارو
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 39981

به "خداحافظی پیرمرد ها با فوتبال ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خداحافظی پیرمرد ها با فوتبال ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید