خطر بازارِ بورس برای اقتصاد ایران

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رونق بورس، باعث خروج سرمایه های از بانک ها و ورود آن ها به بازار سرمایه شده است. سیاست های دولتی درباره نرخ سود بانکی نیز در این باره تاثیر داشته است. دولت می گوید ورود نقدینگی به بازار سرمایه باعث می گردد که صاحبان صنایع و شرکت های عظیم تولیدی بتوانند نقدینگی مورد احتیاج خود را تامین نمایند و به اقتصاد کشور رونق دهند. اما این سیاست خطرات خود را نیز دارد. مسئله اصلی این است که همه نقدینگی خارج شده از بانک ها جذب بازار بورس نمی گردد بخشی از آن جذب بازار خودرو، بخشی مسکن و طلا و ارز می گردد. از طرف دیگر با خروج نقدینگی از بانک ها، توان سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات کاهش می یابد. بازنده عظیم این شرایط هم کسب کار های کوچک و متوسط هستند که حالا به راحتی نمی توانند از تسهیلات بانکی استفاده نمایند.

خطر بازارِ بورس برای اقتصاد ایران

وحید شقاقی تحلیلگر اقتصادی و استاد دانشگاه در این باره به خبرنگاران گفت: ما به یک شورای هماهنگی نرخ سود در کشور نیاز داریم تا بتواند بازدهی بازار های مختلف را ارزیابی کند مانع از تصمیم های جزیره ای و دستگاهی گردد. چرا که تصمیمات جزیره ای می تواند برای بازار های دیگر هزینه هایی در پی داشته باشد.

او اضافه کرد: بازار سرمایه می تواند بازدهی مناسبی داشته باشد. اما در این سه ماهه اخیر بازدهی بیش از حد بوده است به نحوی که بعضی سهم ها در سه ماهه اخیر 300 درصد رشد داشته اند. اگر این میزان با شرایط اقتصادی و واقعیت های بنگاه مورد نظر مطابقت داشته باشد منافاتی با اصول اقتصادی ندارد، اما در عموم سهم ها افزایش بازدهی به دلیل هیجانات و هجوم نقدینگی بوده است. شاخص کل هم همین را نشان می دهد. شاخص کل در یک سال اخیر حدود 12 برابر رشد نموده است.

به گفته این استاد دانشگاه افزایش شدید بازدهی بازار سرمایه اثرات و تبعاتی در دیگر بازار ها داشته است. یکی از این بخش ها نظام بانکی است که با استفاده از نرخ سود سپرده های مدت دار و کوتاه مدت می توانست نقدینگی را جذب کند. کوشش بانک مرکزی این بود که نرخ سود را کاهش دهد و یا تثبیت کند. شورای پول و اعتبار در سال های گذشته نرخ سود 15 درصد را اعلام نموده بود و ابلاغیه بانک مرکزی نیز بانک ها را ملزم کرد سود سپرده های مدت دار را در 15 درصد حفظ نمایند، اما نرخ سود سپرده های کوتاه مدت را به 8 درصد کاهش دهند.

شقاقی اضافه کرد: این از یک طرف به نفع بانک ها است، از این جهت که بانک ها به جای ده درصد برای سپرده های کوتاه مدت هشت درصد سود می دهند. اما مسئله اصلی این است که بازار های دیگر ملتهب است، بانک ها شرایط دشواری در جلب سپرده های مدت دار دارند. خیلی از مردم به دنبال آنند که سپرده های مدت دار خود را به کوتاه مدت تبدیل نمایند و پول خود را در یکی از این بازار های موازی مثل طلا، ارز، خودرو، مسکن و یا بورس سرمایه گذاری نمایند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بانک ها با سپرده های کوتاه مدت نمی توانند برای ارائه تسهیلات میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی دقیقی داشته باشند. نظام بانکی روی سپرده های مدت دار می تواند برنامه ریزی میان مدت و بلندمدت انجام دهد. اگر می خواهد تسهیلات یکسال به بالا بدهد باید روی سپرده های مدت دار و یکسال به بالا برنامه ریزی کند. بانک ها نمی توانند روی سپرده های کوتاه مدت حساب ویژه ای باز نمایند چرا که ممکن است سیاست ها و تصمیم گیری ها تغییر کند و ورود و خروج سپرده های کوتاه سرعت بالایی به خود بگیرد.

بانک ها برای پرداخت تسهیلات نیازمند به سپرده های مدت دار مردم اند

او با بیان اینکه پول در سیستم بانکی همواره هست و حذف نمی گردد، گفت: اما مسئله این است فردی که مبلغی سپرده کوتاه مدت در حسابش دارد با جذاب شدن بازار های موازی هر روز با این پول خود کار می نماید و سرعت گردش پول بالا رود. آن فرد با پول خود طلا می خرید، فروشنده طلا هم پول حاصله از این معامله را به بازار دیگری می برد و آن سپرده در سیستم بانکی تثبیت نمی گردد و مدام جا به جا می گردد و از حسابی به حساب دیگر می رود، در نتیجه بانک نمی تواند روی آن برنامه ریزی کند.

شقاقی تاکید نمود که در آینده شاهد این خواهیم بود که نسبت سپرده های مدت دار به کوتاه مدت کمتر خواهد شد که تاثیر منفی بر کسب وکار های کوچک و متوسط خواهد داشت.

او اضافه کرد: بنگاه های عظیم می توانند تامین اقتصادی را از بازار سرمایه بگیرند. اما کسب و کار های کوچک و متوسط که نمی توانند در بازار سرمایه حضور پیدا نمایند باید از سیستم بانکی تامین اقتصادی شوند، در نتیجه با کاهش یافتن سپرده های مدت دار در تسهیلات دهی به کسب وکار ها هم با مشکل روبه رو خواهیم شد. مخصوصا اینکه پرداخت تسهیلات کسب وکار ها با بازگشت بیش از یکسال خواهدبود.

این استاد دانشگاه گفت: اگر اقتصاد کشور نتواند میان نرخ سود و بازدهی بازار های مختلف هماهنگی و تناسب ایجاد کند و سیاست های جزیره ای در بخش های مختلف اتخاذ گردد هزینه های زیادی می تواند به بخش های دیگری تحمیل کند و اثرات ناگواری به بار آورد. در بازار بورس در سه ماهه اخیر شاخص کل از 500 هزار واحد به یک میلیون دویست هزار واحد رسیده است، این بیش از 100 درصد بازدهی داشته است، این بازدهی در هیچ بازاری نبوده است و قطعا به سایر بازار ها آسیب می زند.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: فرارو
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 34511

به "خطر بازارِ بورس برای اقتصاد ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر بازارِ بورس برای اقتصاد ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید