ساعت زمین؛ فرصتی که از آن غفلت نموده ایم

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران (پانا) - یک کارشناس حوزه آلودگی نوری ضمن اشاره به اهمیت روز جهانی ساعت زمین برای آگاهی بخشی درباره شرایط گرمایش جهانی و آسیب های ناشی از مصرف گرایی بشر به محیط زیست، از نحوه اجرای این مناسبت در ایران و خاموش نشدن کامل نورپردازی المان های شهری و نحوه اطلاع رسانی در زمینه علت این خاموشی ها به مردم انتقاد کرد.

ساعت زمین؛ فرصتی که از آن غفلت نموده ایم

به گزارش ایسنا، حامد میرزاخلیل ضمن بیان اینکه روز جهانی ساعت زمین اقدامی نمادین است که از سال 2007 در استرالیا به خاطر جلب افکار عمومی نسبت به مصرف انرژی و تاثیر آن بر محیط زیست و گرمایش زمین انجام شده است، اظهار کرد: در این روز با خاموش کردن نورپردازی المان ها و نمادهای شهرهای عظیم مانند خانه اپرای سیدنی یا برج ایفل به مدت یک ساعت سعی شده تا این پرسش در ذهن مردم شکل بگیرد که علت این خاموشی چیست و برای یافتن پاسخ در اخبار جست وجو نمایند و نسبت به بحران هایی که متوجه کره زمین است مطلع شوند.

وی ادامه داد: صندوق جهانی طبیعت به منظور مطلعی بخشی نسبت به بحران تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی اقدام نمادین ساعت زمین را طراحی و اجرا نموده است و اکنون در بیش از 1000 شهر جهان در این روز نورپردازی المان های شهری به مدت یک ساعت خاموش می گردد و برنامه هایی از سوی رادیو و تلویزیون در این زمینه پخش می گردد.

این کارشناس حوزه آلودگی نوری با اشاره به اینکه ساعت زمین در ایران مصادف با ایام نوروز(7 فروردین) است، اظهارکرد: در این ایام مردم به حد کافی از ساعت زمین اطلاع پیدا و مسئولان نیز به حد کافی از این اقدام نمادین حمایت نمی نمایند حتی اگر نورپردازی المان های شهرهای عظیم خاموش گردد اطلاع رسانی مناسبی درباره آن انجام نمی گردد تا مردم نسبت به علت این خاموشی ها مطلع شوند علاوه بر این از آنجایی که خاموشی در ایران موضوع عجیبی نیست، ممکن است علت این خاموشی برای مردم سوال برانگیز نباشد و در بسیاری از مواقع امکان دارد آن را به مسائل فنی نسبت دهند.

برج میلاد کامل خاموش نمی گردد

این کنشگر محیط زیست با انتقاد از نحوه گرامیداشت ساعت زمین در ایران و خاموش نشدن کامل بعضی المان های شهری از جمله برج میلاد تاکید نمود: گرامیداشت ساعت زمین و خاموشی نورپردازی المان های شهری بدون اطلاع رسانی به مردم از دلیل این اقدام، کاری بی فایده است. مشکل گرمایش جهانی و مصرف گرایی یک معضل جهانیست و ضروری است در ایران مسئولان اقدام مناسبی در زمینه خاموشی المان های شهری انجام دهند و به یاری رسانه ها این موضوع را با اطلاع مردم برسانند، نه مانند برج میلاد که به طور کامل خاموش نمی گردد و نور بخش رستوران آن روشن باقی می ماند.

میرزاخلیل ضمن بیان اینکه هدف از اقدام نمادین ساعت زمین تنها کاهش مصرف انرژی نیست، اظهار کرد: هدف از این اقدام جلب افکار عمومی نسبت به شرایط بحرانی کره زمین است که تداوم فرایند مصرف گرایی در تمام حوزه ها از جمله انرژی، خوراک، پوشاک و ... باعث افزایش فعالیت کارخانه ها، افزایش استفاده از سوخت های فسیلی و انتشار گاز دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه ای می گردد و در نهایت آب شدن یخ های قطبی و گرمایش جهانی را در پی دارد.

ساعت زمین؛ فرصت یک ساعته برای مطلعی بخشی نسبت به شرایط بحرانی کره زمین

وی ادامه داد: ساعت زمین یک فرصت یک ساعته در طول سال است تا این تلنگر در ذهن افراد خورده گردد که خانه ما یعنی؛ کره زمین در حال از بین رفتن است و اگر روش زندگی خود را تغییر ندهیم و این فرایند مصرف گرایی را ادامه دهیم آینده ای برای فزندانمان روی کره زمین نخواهد ماند. با این حال متاسفانه از این فرصت یک ساعته در ایران به خوبی استفاده نمی گردد، حتی اگر هم نورپردازی المان های شهری به طور کامل خاموش گردد اما درباره علت این خاموشی به خوبی اطلاع رسانی نگردد این اقدام بی فایده خواد بود.

میرزاخلیل در انتها گفت: در ایران گروه های محیط زیستی بودند که در شهرهای عظیم مانند تهران و اصفهان این روز را برگزار نموده اند. از طرفی دیگر به علت اینکه نماد این روز خاموش کردن نورپردازی المان های شهری است و در علم ستاره شناسی و برای رصدگران نیز نور شهرها از رویت ستاره ها حتی تا شعاع 300 کیلومتر اطراف شهرها جلوگیری می نماید، این مناسبت در ایران بسیار مورد استقبال و اهتمام منجمان واقع شده است و آنان حمایت شدیدی از این روز می نمایند.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 53622

به "ساعت زمین؛ فرصتی که از آن غفلت نموده ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساعت زمین؛ فرصتی که از آن غفلت نموده ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید