سیسی ناقوس جنگ علیه لیبی را به صدا درآورد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، حمایت های ترکیه از دولت طرابلس، حساسیت شرقی ترین همسایه لیبی را برانگیخت تا رئیس جمهوری مصر ارتش این کشور را در زمین و هوا به خط و پس از نزدیک به 3 دهه بعد از عملیات مشترک برای به عقب راندن عراق از کویت، فرمان آماده باش جنگی را برای ارتش کشورش صادر کند.

سیسی ناقوس جنگ علیه لیبی را به صدا درآورد

به گزارش فرانس پرس، عبدالفتاح سیسی روز شنبه در حالی از حق کشورش برای مداخله در امور لیبی سخن گفت که ترکیه از 14 ماه گذشته با حمایت از دولت وفاق ملی، معادلات را در طرابلس به سود فائز سراج، رئیس دولت قانونی لیبی تغییر داده و ارتش ملی خلیفه حفتر را که علاوه بر مصر حامیانی مانند روسیه و امارات نیز دارد، تحت فشار قرار داده است.

به باور ناظران بهانه سیسی از این خط و نشان کشیدن ها برای ترکیه و همپیمانانش حفاظت از مرز هزار و 200 متری غربی با لیبی است و مدعی است کوشش می نماید با ایجاد آتش بس، صلح و ثبات از دست رفته را به این کشور بازگرداند. اما در پس پرده در طول سال های اخیر با همراهی با امارات جبهه دیگری را علیه قطر که همچون ترکیه حامی طرابلس است، راهنمایی می نماید. سیسی روز شنبه در جمع نظامیان اردوگاهی در نزدیکی مرز لیبی در اظهاراتی تهدیدآمیز خطاب به دولت وفاق ملی و حامیانش گفت: هرگونه مداخله از سوی مصر دیگر وجاهت بین المللی دارد. چون شرایط با گذشته متفاوت است و مصر به نوعی از خود در برابر تهدیدات مستقیم تروریست ها و مزدوران تحت فرمان خارجی ها دفاع می نماید. رئیس جمهوری مصر که روی سخنش با خلبانان و نیروهای ویژه ارتش بود، اضافه نمود: برای هر عملیات داخلی و در صورت ضرورت درگیری در خاک بیگانه آماده باشید.

اوایل ماه جاری میلادی، مصر برای برقراری آتش بس در لیبی گام نخست را برداشت اما در حالی که امریکا، روسیه و امارات به این پیشنهاد چراغ سبز نشان دادند، ترکیه با تأکید بر اینکه این آتش بس اقدامی به سود نیروهای خلیفه حفتر است، حاضر به همکاری نشد. پس از این اتفاق نیز پیشروی های ارتش لیبی و حملات آنها به پایگاه های نیروهای خلیفه حفتر سبب شد سیسی که تا پیش از این، همیشه مواضع پنهانی در خصوص لیبی داشت، این بار راه چاره غیر نظامی را مؤثر ندانسته و برای یک درگیری تمام عیار علنی و خشن وارد میدان گردد: سرت و جفره خط قرمز ماست و هیچ کس نباید از آن عبور کند.

همزمان سیسی از آمادگی نظامیان کشورش برای آموزش به قبایل مرزی لیبی برای مبارزه با نظامیانی که او آنها را گروهک های تروریستی خواند، اعلام آمادگی کرد. عربستان سعودی و امارات که با مصر در ائتلافی سه گانه هستند و همیشه در مسائل مختلف خاورمیانه متحد با یکدیگر عمل می نمایند، پس از بیانیه سیسی، از مواضع جدید مصر حمایت کردند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، یک منبع مطلع به خبرگزاری عربستان سعودی گفت: عربستان سعودی برای حمایت از حقوق مردم و حفاظت از مرزها آماده است.

وزیر خارجه امارات نیز گفت: ما از اقدامات مصر برای برقراری ثبات و امنیت در لیبی حمایت می کنیم. روسیه نیز گرچه رسماً هر گونه مداخله در امور لیبی را رد می نماید اما بر هم خوردن نشست اخیر کرملین و آنکارا در موضوع آتش بس لیبی، تهدید تصرف سرت را از سوی نیروهای تحت حمایت ترکیه در این کشور جدی تر نشان داد. حتی دونالد ترامپ نیز با سیسی و اردوغان وارد مذاکره شد اما همچنان ترکیه با پافشاری بر مواضع خود بر حاکمیت دولت فائز سراج به سرت تأکید کرد. به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، ابراهیم کالین مسئول دفتر سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: نیروهای حفتر باید سرت و جفره را تخلیه نمایند. آتش بس لیبی تنها در شرایطی اعتبار پیدا می نماید که طرفین در صندلی های مورد توافق سال 2015 خود باشند.

منافع ترکیه در لیبی

تنش ها در لیبی در حالی شدت گرفته که مصر، امارات، عربستان سعودی، روسیه و حتی فرانسه و یونان پشت خلیفه حفتر بوده و ترکیه و قطر نیز از دولت قانونی لیبی حمایت می نمایند. به گزارش جروزالم پست، تداوم جنگ در لیبی از دو جهت برای ترکیه سودمند است؛ اول اینکه آنها برای کسب منافع خود، مزدوران تحت حمایت خود را از سوریه به صحنه نبرد لیبی می فرستند و دوم اینکه ترکیه از خاک این کشور برای آزمایش تجهیزات نظامی خود بهره می گیرد. در این شرایط سلطه دولت وفاق ملی بر سرت و منطقه استراتژیک جفره، سبب دو نیم شدن لیبی شده و بدون شک به دلیل ماهیت استراتژیک خاص منطقه نفوذ خارجی ها را افزایش خواهد داد که این امر با توجه به وعده ترکیه به ساخت پایگاهی در لیبی دور از ذهن به نظر نمی رسد.

به باور ناظران در این شرایط، سیسی از آماده باش ارتش برای جنگ در خاک بیگانه به دنبال آن است با وجود بی میلی ترامپ به مداخله در امور خاورمیانه، امریکا را وادار به مداخله جدی در راه آتش بس لیبی کند.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 35222

به "سیسی ناقوس جنگ علیه لیبی را به صدا درآورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیسی ناقوس جنگ علیه لیبی را به صدا درآورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید