شرایط دریافت وام بانکی برای اتباع خارجی چیست؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، چیزی تا اردیبهشت ماه و ارسال بسته های جدید تسهیلاتی به شبکه بانکی نمانده. طبق هرسال از ماه آینده اعطای تسهیلات 1400 در بانک ها شروع می گردد. حالا که در آستانه ورود به این ماه با تعطیلی کسب و کارها، محدودیت هایی کرونایی و فشار مالی بیشتری هم روبرو ایم، احتمالا این بار احتیاج مردم به تسهیلات بیشتر باشد.

شرایط دریافت وام بانکی برای اتباع خارجی چیست؟

سوال اینجاست؛ با توجه به این که اتباع خارجی در ایران هم از فشارهای مالی این روزها مستثنا نیستند، آیا این گروه هم می توانند از وام بانکی استفاده نمایند؟ پاسخ بانک مرکزی به این سوال مثبت است.

بنا به دستور سیاست گذار پولی، وام برای اتباع خارجی که تبعه کشورمان ایران هستند با شرایط خاصی قابل دریافت است. اما مشکل این است که در عمل بانک ها خیلی تمایل به پرداخت وام و تسهیلات به این افراد را ندارند و درست مانند دردسرهای که سر حساب و کارت های بانکی اتباع ایجاد کردند، سعی دارند در راستا تسهیلات دهی به این افراد هم سنگ بیندازند.

علت سختگیری بانک ها

براساس شرایط بانک مرکزی فرایند اخذ وام برای اتباع خارجی در صورت احراز و دارا بودن پروانه اقامت دائم می تواند اتفاق بیفتد تا آن ها هم از خدمات و تسهیلات بانکی بهره مند شوند.

با وجود ابلاغ این دستور صریح، ابهام در شرایط ذکر شده از سوی قانونگذار از جمله عبارت اجازه اقامت دائم موجب برخورد سلیقه ای شبکه بانکی با اتباع شد. در نتیجه بانک مرکزی مجبور شد تعریفی جامع و مانع برای تشخیص اجازه اقامت دائم ارائه دهد.

بر اساس این تعریف اجازه اقامت دائم اجازه اقامت یک ساله تا سه ساله ای است که توسط پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) صادر می گردد و با رعایت شرایط لازم قابل تمدید است اما هر زمان سازمان تشخیص دهد قابل ابطال نیز هست. در کنار آن هم دفترچه ای سبز رنگ به عنوان مدرک اقامت ویژه برای آنان صادر شده است.

با این که این ابهام هم حل شده اتباع همچنان برای دریافت وام با عدم همکاری بانک ها روبرو می شوند. این بار دیگر علت چیست؟

محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک های خصوصی درباره دلیل عدم همکاری برخی بانک ها با اتباع خارجی برای وام، به خبرنگاران می گوید: مجوز حضور اتباع زماندار است از طرفی هم برای بانک ها اطمینان از امکان بازپرداخت تسهیلات اهمیت دارد.

او می افزاید: وثایقی که این افراد می توانند به بانک بسپارند ممکن است مورد قبول نباشد چرا که ملکی از خودشان ندارند و متوصل به وثایق دوستان ایرانی خود می شوند. همچنین ضروری است اتباع مجوز رسمی فعالیت مالی و کسب و کار داشته باشند. با این حال شاهد بودیم که احتمال مراجعه اتباع با این مجوز بسیار کم بود. مجموع این مسائل باعث می گردد پیش بینی شرایط بازگشت وام برای بانک سخت شده و در نتیجه طرز برخودشان با اتباع خارجی و ایرانیان متفاوت گردد.

جمشیدی در پاسخ به این که آیا نوع تسهیلات اتباع خاص است یا هر نوع تسهیلات بانکی را می توانند دریافت نمایند؟ می گوید: هر نوع تسهیلات بانکی از جمله تسهیلات فراوری و تجاری و… را می توانند استفاده نمایند اما ضروری است مدارک مجاز بودن اقامت فعلی و فعالیت مالی شان(فراوریی یا تجاری) را در دست داشته و آن را به بانک ارائه نمایند.

فقط برای اقامت داران ویژه!

علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک های دولتی نیز بر شرط خاص بخشنامه مربوط به تسهیلات دهی به اتباع تاکید می نماید که عموما مغفول می ماند. او شرح می دهد: دستورالعمل سال 97 فقط شامل اتباعی گردد که دارای پروانه در کنار دفترچه اقامت ویژه باشند. پس همه کسانی که پروانه دارند قادر به دریافت وام نیستند. البته دریافت تسهیلات برای این گروه هم مطابق با مقرراتی است. مقررات بانک مرکزی شامل مجوز اشتغال از وزارت کار، داشتن اعتبار مناسب و ضامن یا وثیقه معتبر است. مدت تسهیلات آنان نیز نهایتا می تواند تا سرانجام مدت پروانه اعتبارشان باشد.

همچنین به گفته او اگر اتباع به جای شخص حقیقی، حقوقی باشند ضروری است حتما شعبه یا نمایندگی ثبت شده داشته باشند تا بتوانند مطابق با پروانه اقامتشان از تسهیلات استفاده نمایند.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: تجارت نیوز
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 54938

به "شرایط دریافت وام بانکی برای اتباع خارجی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط دریافت وام بانکی برای اتباع خارجی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید