شفافیت حوزه آی سی تی در یک سالی که گذشت

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اجرایی کردن رمز یک بار مصرف برای احراز هویت کاربران در هنگام فعال سازی سیم کارت، الزام قانونی اپراتورها به ارایه خدمات ارزش افزوده در قالب بسته های اعتباری، پیش بینی کدهای دستوری جهت غیرفعال سازی مصرف آزاد اینترنت، از اقداماتی است که در یک سال گذشته در راستای ایجاد شفافیت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تقویت فضای رقابتی سالم بین اپراتورها اجرا شده است.

شفافیت حوزه آی سی تی در یک سالی که گذشت

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- چندی پیش درباره عملکرد یک ساله وزارت ارتباطات اظهار کرد: جمهوری اسلامی در هفت سال اخیر، به گواهی سازمان جهانی مخابرات، در دو سال متوالی، دومین مقام در نرخ رشد توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهان را به خود اختصاص داده است. آنچه مرم می توانند به صورت ملموس درک نمایند، این است که در دسترسی به خدمات پهن باند ثابت و همراه، تعداد کاربران ایران از 11 میلیون به 73 میلیون نفر رسیده و رشد 5.6 برابری داشته است.

وی ادامه داد: متوسط سرعت اتصال مردم به شبکه پهن باند در شهر، روستا، جاده و مناطق مختلف، تلفن خانگی و همراه، از متوسط 0.25 مگابیت برثانیه در سال 92، به 7 مگابیت برثانیه رسیده و رشدی 27 برابری داشته است. همچنین متوسط قیمت خدمات بر حسب واحد خدمات به ویژه در حوزه دیتا نصف شده است. در سال 92، صفر روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل بودند و امروز به 32 هزار روستا رسیده است. نزدیک 6000 استارت آپ فناوری اطلاعات، 35 هزار محصول خدمات ایرانی را در فضای مجازی ارائه می نمایند که این آمار در سال 92، به تعداد 48 خدمت بوده است.

121 میلیون مشترک تلفن همراه در سال 99

در این راستا، حسین فلاح جوشقانی -رئیس رگولاتوری- نیز در یادداشتی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نوشت: نگاهی به آمار مقایسه ای شاخص های ارتباطی و فناوری اطلاعات بخش، نشان از جهشی صعودی دارد که اعداد آن حداقل در بازه زمانی پنج ساله رشدی چشمگیر داشته است. با افزایش مشترکین تلفن همراه از 70 میلیون نفر در سال 95 به 121 میلیون نفر در سال 99، ضریب نفوذ 144 درصدی تلفن همراه در کشور رقم خورده است.

وی اضافه نمود: با ارتقای شبکه اپراتورهای تلفن همراه به نسل سه و چهار و ارایه خدمات داده تلفن همراه بر بستر گوشی های هوشمند، مشترکین پهن باند سیار نیز در میان آمار و اطلاعات حوزه ICT جایی برای خود باز نموده و تعدادشان از 33 میلیون نفر در سال 95 به 73 میلیون نفر در امسال رسیده است و در کنار مشترکین پهن باند ثابت ضریب نفوذ 98 درصدی اینترنت پهن باند را رقم زده اند. تعداد روستاهای دارای پوشش شبکه ملی اطلاعات از 25 هزار روستا در سال 95 به 54 هزار روستا در سال 99 رسیده و 94 درصد از جاده های اصلی و فرعی کشور تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفته اند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تغییر این آمار و ارقام نشان از تحقق هدف توسعه کمی و پوشش سراسری ارتباطات در چند سال گذشته دارد، اضافه نمود: روندی که اکنون (یا در یک سال گذشته) با اشباع بازار، حرکتی آهسته به خود گرفته است و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را بر آن داشته همزمان با در هم تنیدگی بیشتر ارتباطات و فناوری اطلاعات با زندگی روزمره مردم با تغییر رویکرد توسعه کمی به توسعه کیفی، اولویت های دیگری را برای خود ترسیم کند. توسعه ای که شفافیت، افزایش کیفیت سرویس ها، پاسخگویی مطلوب تر به مردم از الزامات آن است.

امکان مشاهده و ارزیابی مقایسه ای کیفیت سرویس اینترنت

فلاح جوشقانی گفت: بر همین اساس سامانه هایی چون دسترسی پهن باند ثابت خانگی (XDSLPULS.ir) و نت سنج پلاس (netsanjplus) ، راه اندازی شد تا بتواند به مشترکان حق انتخاب بیشتری بدهد و با امکان مشاهده و ارزیابی مقایسه ای کیفیت سرویس اینترنت، نحوه پشتیبانی و شرایط پوشش اپراتورها، نقش آنها را در نظارت بر ارایه دهندگان خدمات حوزه ICT پُررنگ تر کند. درکنار بازنگری در فرایندهای سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مردمی 195 و کاهش مدت زمان رسیدگی به شکایات از 18 به 4 روز در طول چهار سال گذشته، کمیته عالی حفاظت از حقوق مصرف نماینده در تیرماه سال 98 ایجاد شد تا به درخواست های تجدیدنظر شاکیان حوزه ICT در سامانه 195 رسیدگی گردد.

وی با اشاره به اقدامات یک سال گذشته در راستای ایجاد شفافیت گفت: اجرایی کردن رمز یک بار مصرف برای احراز هویت کاربران در هنگام خرید یا فعال سازی سیم کارت، الزام قانونی اپراتورها به ارایه خدمات ارزش اضافه نموده در قالب بسته های اعتباری، پیش بینی کدهای دستوری مختلف در جهت غیرفعال سازی مصرف آزاد اینترنت و دریافت صورتحساب کارکرد خطوط تلفن ثابت، راه اندازی سامانه ارزیابی و رتبه بندی دفاتر پیشخوان خدمات دولت و ICT روستایی از دیگر اقداماتی است که در یک سال گذشته در راستای ایجاد شفافیت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تقویت فضای رقابتی سالم بین اپراتورها اجرا شده تا خدمات حوزه ICT با کیفیت بهتر به کاربران ارایه شده و زمینه سوءاستفاده احتمالی متخلفین را کاهش دهد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، نقش شبکه ملی اطلاعات در زیرساخت های کشور از جمله زیرساخت های مورد احتیاج آموزش بسیار پُررنگ شده است. به همین دلیل توسعه دسترسی در حوزه پهن باند ثابت شبکه ملی اطلاعات در دستور کار جدی این سازمان برای یکسال آینده است.

فلاح جوشقانی با بیان اینکه ایران در این برهه بیش از هر زمان دیگر شاهد اثرات منفی مالی تحریم های ظالمانه ای است که بر ما تحمیل شده، اضافه نمود: شرایطی که عرصه را بر فعالان بازار ICT تنگ تر نموده و هزینه های ارایه سرویس کیفی را افزایش داده است. اما از سوی دیگر همت و کوشش ما را به عنوان بخشی از بدنه دولت در به کارگیری ظرفیت ها و توانمندی های داخلی نیز بالاتر برده است. امید که همه دست اندرکاران امور همچون گذشته از این گذر تاریخی سربلند بیرون رفته و برگ دیگری از تاریخ این مرز و بوم با دستاوردهایی ماندگار ورق بخورد.،ایسنا

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 39283

به "شفافیت حوزه آی سی تی در یک سالی که گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شفافیت حوزه آی سی تی در یک سالی که گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید