ماجرای منطقه ای که هسته اولیه تهران است!، تصاویر

به گزارش مجله یک کامپیوتر، البته همه چیز در بازار تاریخی تهران به خصوص در روزهای تعطیل، فقط حضور یا فعالیت این بیل مکانیکی نیست، بلکه زندگیِ فعال و جاریِ کلنگ ها، بیل ها و ابزارآلات خراب کردن و از نو ساختن، قدری آن طرف تر، درست وسط هسته تاریخی تهرانِ قدیم ادامه دارد. آن جا یعنی بین دالان های بازار قدیم تهران، کسبه و کارگران مشغول اند، برای احیا، بازسازی و تعمیر مغازه هایی که روزی تهران را شکل داده اند و حالا فقط جداره ای را شکل می دهند که کسب و کاری شکل بگیرد.

ماجرای منطقه ای که هسته اولیه تهران است!، تصاویر

یکی دیوارهای مغازه اش را سنگ می نماید و دیگری کفِ پاساژی را که به تازگی ساخته شده و از سوی دیگر کارگرانی با حفر زمین در دالان های بازار در حال کشیدن سیم و لوله اند و آجرهای نصفه و نیمه شکسته شده ای که پایین حفره ها نظامی ساختارمند را شکل داده بودند.

حدود سه ماه قبل یعنی 29 تیر و بعد از وقوع آتش سوزی در بازار کفاش های تهران، درست کنار بازار سیدولی، مرتضی ادیب زاده - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران - به ایسنا اعلام نموده بود با توجه به این نوع اتفاقات ضروری است تا زمانی که قرار است اقداماتی در بازار تهران به خصوص در روزهای تعطیل انجام گردد و از آتش یا برق استفاده گردد، حتما یک ناظر از هیات امنای بازار یا مسوولان آن راسته بازار در محل حضور داشته باشند و کار فقط به عهده کارگر نباشد.

او البته تاکید نموده بود که قرار است این پیشنهاد توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی استان در جلسه ای با حضور نماینده های بازار تهران و نمایندگان دفاتر شهرداری و مراکز تسهیل گری اعلام گردد و از سوی دیگراین درخواست باید به وسیله دفاتر تسهیل گری که با بازاری ها، شهرداری ها و میراث فرهنگی ارتباط دارند به صورت مکتوب به هیات امنا منعکس گردد.

هرچند به نظر می رسد هنوز این درخواست به دفترها و نهادهای مرتبط نرسیده که هر کدام از کسبه با فکر و ایده و طرح خود اقدام به بازسازی مغازه ها می نمایند؛ مغازه هایی که بخشی از بافت تاریخی بازار تهران اند و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: گردشبان
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 41068

به "ماجرای منطقه ای که هسته اولیه تهران است!، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای منطقه ای که هسته اولیه تهران است!، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید