مزایای بوسیدن کودک

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بوسیدن کودک، مهر و محبت مادرانه باعث کاهش هورمون های استرس کودک میگردد. مادرانی فرزندشان را زیاد می بوسند، با این کار فواید بسیاری را برای بچه هایشان فراهم می نمایند. نشان دادن محبت از طرق لمس کردن کودک به سیگنال های او یاری می نماید مغز او بدون اینکه درگیر استرس گردد رشد کند. وقتی کودک احساس می نماید دوستش دارید، احساس امنیت می نماید. چنین وضعیتی این امکان را به مغز می دهد که در جنبه های مختلفی رشد کند. عشق ورزیدن و بوسیدن یاری می نماید مغز کودک اتصالات عصبی بیشتری توسعه پیدا کند، که در نتیجه باعث باهوش شدن او می گردد.

مزایای بوسیدن کودک

انواع نوازش

سه دسته از عمده ترین نوازش شامل است از :

1. نوازش های کلامی همچون محبتهای کلامی ، تشویق و تمجید از کودک

2. نوازش های لمسی همچون بوسیدن ، در آغوش دریافت و لمس کردن کودک

3. نوازش به وسیله زبان بدن مانند نگاه های محبت آمیز و چهره ای شاد در جواب به کودک

نوازش ها همانگونه که گفته شد بسیار سریع بر روی بچه ها تاثیر میگذارند پس والدین بچه ها باید بر این نوازش ها اگاه باشند و طریقه درست انجام دادن ان نسبت به شرایط روحی و نیاز کودک خود را یاد بگیرند.

بچه ها به چه مقدار به محبت و نوازش والدین خود نیاز دارند؟

نوازش و محبت از لحاظ عاطفی روح و روان در هر انسانی را می تواند تاثیر زیادی داشته باشد اما وقتی صحبت از بچه ها می گردد این تاثیر نیز بسیار برجسته تر می گردد چون کودکی که در حال رشد است می تواند از لحاظ عاطفی و هوش هیجانی او را ارتقا دهد. اما نمی توان گفت معیاری عددی برای محبت به کودک وجود دارد چون هر کودک نیاز دارد روزانه x مرتبه بوسیده گردد یا در آغوش گرفته گردد. (x بسته به خواسته و نیاز کودک خواهد بود)

بوسیدن بچه ها

معیارهای مربوط به عواطف چگونه است ؟

معیارهای مربوط به عواطف و رشد روانی افراد معیارهایی نسبی هستند به این گونه که در افراد و شرایط مختلف می تواند متفاوت باشد. (بیشتر مواقع به صورت غریزی می توانید آن را بسنجید)

تاثیر بوسیدن بچه ها در ساختار ایمنی بدن چگونه است ؟

وقتی که مادر کودک تازه متولد شده خود را می بوسید به نحوی پاتوژن های روی پوست کودک باشند را برمیدارید. این پاتوژن ها به اندام های لنفاوی ثانویه مانند لوزه ها می فرایند و سلول های حافظه B که مخصوص این پاتوژن ها هستند را تحریک می نمایند در نهایت مادر شیرده می تواند از این سلول های استفاده کند تا در برابر پاتوژن ها، آنتی بادی فراوری گردد سپس این مواد به وسیله شیر مادر به کودک منتقل می گردد تا با پاتوژن ها مبارزه کند. به این گونه است که بوسیدن مادر می تواند سیستم ایمنی فرزندش را تقویت کند.

تاثیر محبت والدین بر هوش بچه ها

وقتی کودکی به هنگام انجام کارهایش مانند تکالیف و کارهای شخصی که باید انجام دهد احساس ناتوانی میکند باعث میگردد اعتماد به نفس کودک پایین بیاید و در خود احساس ضعف کند. در این هنگام کودک در بیشتر اوقات گریه میکند یا ممکن است به خود به نحوی اسیب برساند.

برخی از والدین بر این باورند که کودک خود را به حال خود رها نمایند تا به گریه خود ادامه دهد تا شخصیتی قوی و مستقلی داشته باشد. اما این باور بسیار در هوش و استعداد و اینده کودک بلعکس جواب داده و کودک را دچار بحران روحی و هوشی میکند.

بچه های که در هنگام مسائل مورد توجه و حمایت و محبت خانواده خود قرار میگیرند بسیار با اعتماد به نفس بیشتری مشکل خود را حل مینمایند و ان را چیزی غیر قابل حل نمی دانند، کودک با دلگرمی و فکر باز تر و به دور از استرس به دنبال مشکل خود میگردد و ان را برظرف میکند. پس بنابراین کودکی که مورد حمایت و محبت والدین خود قرار بگیرد هوش بیشتری نیز خواهد داشت.

تاثیر محبت والدین بر هوش بچه ها

تاثیرات مثبت نوازش

بوسیدن، لمس کردن، نوازش و در آغوش دریافت کودک می تواند به او یاری کند تا به شخصیتی خاص دست پیدا کند. ابراز علاقه نه تنها باعث بهبود سلامت فیزیکی کودک می گردد بلکه روی سلامت روانی او نیز تاثیر بسزایی می گذارد.

بسیاری از بچه های که خوب در محیط مناسب با شرایط عاطفی خوب رشد مینمایند درک بالایی خواهند داشت و نسبت به نیاز های دیگران حساس شده و واکنش نشان میدهند به این گونه که با بچه ها دیگر به خوبی برخورد و رفتار می نمایند و در دوستی و رابطه برقرار کردن با دوستهایشان پیروز هستند. این بچه ها در مقایسه با بچه های که والدینشان توجه زیادی به آنها نداشته اند می توانند پیروزیت های تحصیلی بیشتری دریافت نمایند.

این خصوصیات و مزایا تا زمانی که کودک بالغ می گردد نیز ادامه و رشد پیدا می نماید و زمانی که آنها بچه دار می شوند می توانند همدلی و توانایی فهمیدن دیگران را به بچه ها خود منتقل نمایند.

تاثیرات مثبت نوازش

فرزند پروری

یافته های جدید بر اهمیت رابطه صمیمی و نزدیک مادر و کودک به ویژه در محیط های پراسترس تاکید می نماید. این یافته ها که در مجله روان شناسی مولکولی منتشر شد با مطالعه های قبلی که نشان داده بود رابطه نزدیک خانوادگی می تواند بچه ها را در برابر برخی پیامدهای منفی رشد در خانواده های فقیر محافظت کند، همخوانی دارد و نشان می دهد فرزند پروری خوب توسط والدین حتی می تواند از آثار منفی رشد در شرایط نامناسب که ممکن است تا سال ها باقی بماند، پیشگیری کند.

فرزند پروری

بوسیدن کودک در دین اسلام

زندگی سالم و طبیعی در سایه محبّت است به این گونه که در اسلام نیز بر مهر و محبت در پرورش کودک همواره تاکید شده است. یکی از تمایلات فطری انسان که از همان دوران کودکی آشکار میگردد نیاز به محبت و مهربانی و نوازش است. کودکی که به طور صحیح از مهر و نوازش برخوردار می گردد روانی شاد و روحی امیدوار دارد. یکی از این راههای ابراز علاقه بوسیدن فرزند است.

امام صادق علیه السلام اینچنین از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت می نماید:

کسی که فرزند خود را ببوسد، حسنه ای در نامه عمل او ثبت خواهد شد و کسی که فرزند خود را شاد کند، خداوند او را در قیامت، شاد می نماید.

در اسلام سفارش بر پدران شده است *وقتی پدر به خانه می آید، با همه اعضای خانواده با مهربانی مصافحه و روبوسی کند.

تفاوت بوسیدن فرزندان دختر و پسر

در میان بچه ها دختر و پسر معمولاً دخترها بیشتر به ابراز علاقه به وسیله بوسیدن خانواده خود تمایل نشان می دهند هر چند که این قضیه در خصوص پسرها صدق نمیکند ، بوسیدن فرزند پسر مانعی ندارد اما برای پسرها خوشایند نیست که در جمع همسالان و دوستان خود این گونه از طرف پدر و مادر خصوص نوازشو توجه قرار بگیرند چرا که به لحاظ اجتماعی نتیجه مثبتی برایشان به همراه نخواهد داشت و از طرف گروه دوستان خود فردی لوس و بیش از اندازه وابسته به مادر و خانواده تلقی می شوند و این امر کودک را دچار اشفتگی میکند.

در دوره بلوغ پسران والدین باید توجه بیشتری به این امر که فرزندشان بزرگتر شده است داشته باشند. در این سن پسرها تماس فیزیکی همراه با کمی هیجان را بیشتر بوسیدن میپسندند به این گونه که والدین میتوانند دست او را هنگام مصافحه بفشارند یا به عنوان تمجید ارام ضرباتی با کف دست به پشت او بزنند یا برخی اوقات گفتن جمله های از نظیر چقدر مرد شده ای، به این مرد اعتماد دارم و … تأثیر عاطفی بیشتری روی انها گذاشت.

تفاوت بوسیدن فرزندان دختر و پسر

تامین نیاز های عاطفی فرزندان

حال باید گفت نسبت به صندلی پدر و مادر این امر هم متفاوت خواهد بود مسلماً مادران به خاطر عواطف و احساسات زنانه و حضور پررنگ تری که نسبت به پدران در خانه و همراهی با فرزندان خود دارند، بیشتر ارتباط عاطفی و تماس فیزیکی با فرزندان خود به وسیله اغوش و بوسیدن فرزندان برقرار مینمایند اما پدران به خاطر اینکه حضور کمتری در خانه دارند باید بیشتر توجه داشته باشند و کیفیت رابطه عاطفی خود را به وسیله روش های مؤثر نسبت به خواسته فرزند تامین نمایند.

تاثیر رابطه عاطفی پدر با فرزند دختر

دخترها نسبت پسرها به بوسیدن بیشتر و ارتباط عاطفی قویتری از طرف پدر خود محتاج می باشند. هرچه پیوند و رابطه پدر و دختری به وسیله تماس فیزیکی مناسب مثل بوسیدن قوی تر باشد، احتمال انحراف رفتاری و اخلاقی دختران در سنین نوجوانی به شدت کاهش پیدا می نماید. چنانچه در سیره اهل بیت نیز بارها نقل شده که پیامبر اکرم دختر خود حضرت فاطمه را می بوسید یا امیرالمؤمنین، حضرت زینب را در کودکی روی پای خود می نشاند و او را می بوسید.

بهداشت دهان در هنگام بوسیدن بچه ها

والدین باید اگاه باشند تماس نزدیک به بچه ها به وسیله لب، دهان و بینی و افزایش احتمال انتقال آلودگی ها و عوامل بیماری زا و شیوع بیماری هایی مانند آنفلوانزای خوکی،سرما خوردگی و انواع ویروس ها میگردد . این دلایلباعث شده است تا برخی والدین را درمورد بوسیدن زیاد فرزندشان دچار تردید کند در حالی که بوسیدن می تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: هفت گنج
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 42574

به "مزایای بوسیدن کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایای بوسیدن کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید