مچ اندازی دیپلماتیک طالبان و دولت افغانستان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، نمایندگان منتخب دولت افغانستان و شبه نظامیان طالبان که از چند روز قبل برای برگزاری نخستین مذاکرات مستقیم صلح بین الافغانی راهی دوحه قطر شده بودند، شامگاه دیروز دور یک میز به بحث و تبادل نظر پرداختند.

مچ اندازی دیپلماتیک طالبان و دولت افغانستان

به گزارش افغانستان نیوز، پس از دیدار افتتاحیه روز شنبه در هتل شرایتون قطر، مذاکرات مقدماتی در شرایطی طبق توافق طرفین پشت درهای بسته ادامه یافت که در مدت 24 ساعت قبل از آغاز جلسه دیروز درگیری های سنگینی میان نیروهای امنیتی دولت افغانستان و نیروهای طالبان شکل گرفت و ده ها نفر از نیروهای درگیر و شماری غیرنظامی کشته و مجروح شدند.

به باور کارشناسان نگاهی به درگیری های چند روز اخیر نشان می دهد با وجود آغاز جدی مذاکرات صلح اما به نظر می رسد همچنان کاهش خشونت یکی از بزرگترین چالش های طرفین به شمار می رود.

عبدالله عبدالله، عالیترین مقام هیأت اعزامی دولت افغانستان به خبرنگاران در این باره گفت: کاهش خشونت اصلی ترین پارامتر برای آغاز مذاکرات است تا ما را به آتش بسی بشردوستانه و خاتمه صلح پایدار برساند. بدون شک اینکه تصور کنیم خشونت بیشتر مردم را به صلح امیدوار می کند واقعاً مضحک است.

اولویت های نابرابر

به باور تحلیلگران نیویورک تایمز، این نشست صلح در صورت به ثمر نشستن، نخستین دستاورد مهم دولت قانونی افغانستان بدون زور و تهدید خواهد بود که هم سبب کاهش خشونت می شود و هم زمینه خروج تدریجی نظامیان امریکایی را مهیا می کند.

اما گرچه محورهای این نشست برقراری آتش بس دائمی، توافق بر سر اصلاحات قانون اساسی، معین حقوق زنان و اقلیت ها و تقسیم قدرت معین شده اما همچنان طرفین بر سر اولویت ها توافق نکرده اند.

در نشست افتتاحیه ملا برادر، مذاکراتی بر پایه ساختار اسلامی را اولویت شبه نظامیان طالبان برای حضور و مشارکت در این همایش صلح عنوان کرد، این در حالی است که دولت افغانستان به دنبال کاهش مناقشات است و اولویتش را بر آتش بس قرار داده است. به نوشته هشت صبح، عبدالله عبدالله معتقد است: جامعه بین المللی با برقراری آتش بس موافقت کرده اما این اتفاق باید عملی شود تا مردم متوجه تغییرات شوند و این مسئولیت هر دو طرف مذاکره است.

نتایج مبهم

به باور کارشناسان در این جلسه تاریخی و بسیار مهم نمایندگانی دور یک میز نشستند و درباره صلح به مذاکره پرداختند که از دو دیدگاه ایدئولوژیک کاملاً متفاوت برخوردار هستند که بدون شک بر نتایج آن تأثیرگذار خواهد بود. دولت افغانستان با تصویری از یک جامعه دموکراتیک و آزاد درصدد دست یافتن به کشوری ملزم به رعایت ارزش های جهانی و اسلامی پا به میدان مذاکره گذاشته و در سوی مقابلش نمایندگان رادیکال طالبان با افکاری کاملاً متفاوت نشسته اند که دغدغه ای جز تشکیل حکومتی مشابه آنچه که دو دهه پیش ایجاد کرده بودند، ندارند. با این حال آنها نیز می گویند از جنگ خسته شده اند. در همین ارتباط عبدالسلام حنفی یکی از اعضای تیم مذاکره کننده طالبان به شبکه خبری طلوع گفت: ما تنها به دنبال آتش بس نیستیم بلکه می خواهیم به جنگ هم خاتمه دهیم.

فؤاد امان، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در واکنش به این اظهارات گفت: متأسفانه سطح خشونت طالبان و درگیری های آنها با نیروهای امنیتی دولت بشدت افزایش داشته است و خبری از کاهش درگیری ها دیده نمی شود. این در حالی است که محمد نعیم، سخنگوی طالبان با محکوم کردن تحرکات تنش زای نیروهای دولتی، اقدام طالبان را تنها مقابله به مثل اعلام کرده است.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 40488

به "مچ اندازی دیپلماتیک طالبان و دولت افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مچ اندازی دیپلماتیک طالبان و دولت افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید