کرونا و اقتصادهای خُرد و متوسطی که خُرد شد ، هر روز تعطیل چه میزان خسارت به کشور می زند؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، درآمد و روزی ما را کرونا نابود کرد؛ مانده ام دم عید خرج سه خانواده را از کجا بیاورم؛ این را جلال می گوید که از هفته پیش همراه همسر و دو برادر خود خانه نشین شده و قرارداد اجاره مغازه اغذیه فروشی را فسخ نموده است.

کرونا و اقتصادهای خُرد و متوسطی که خُرد شد ، هر روز تعطیل چه میزان خسارت به کشور می زند؟

به گزارش خبرنگاران، مریم مسعود در ایرنا نوشت: درآمد و روزی ما را کرونا نابود کرد؛ مانده ام دم عید خرج سه خانواده را از کجا بیاورم؛ این را جلال می گوید که از هفته پیش همراه همسر و دو برادر خود خانه نشین شده و قرارداد اجاره مغازه اغذیه فروشی را فسخ نموده است.

این روزها توضیح حال بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط بویژه شاغلان بخش خدمات، مشابه جلال است.

آنان به سبب هشدارهای بهداشتی درباره سرایت ویروس کرونا مشتری چندانی ندارند و درآمدشان کفاف هزینه های جاری مانند اجاره، مالیات، نیروی کار انسانی، آب و برق و گاز، هزینه خرید مواد اولیه و غیره را نمی دهد.

آنگونه که بهمن ماه 1398 رئیس مرکز آمار ایران گفت رشد مالی در 9 ماهه سال جاری برای گروه کشاورزی 3.2 دهم درصد، گروه صنایع و معادن (بدون نفت) 2 درصد و بخش ساختمان مثبت 9.6 درصد بود. این میزان فقط در خصوص بخش خدمات منفی برآورد شد و منفی 2دهم درصد بود (1).

از این رو به نظر می رسد شاغلان بخش خدمات کشور این روزها با مسائل زیادی دست و پنجه نرم می نمایند.

این موضوع هنگامی جدی تر می گردد که به مجموع فراوری ناخالص داخلی (جی.دی.پی) در 9 ماه سال جاری نگاهی بیندازیم.

بر پایه اعلام مرکز آمار ایران، در این شاخص سهم گروه خدمات از همه بیشتر (44.9 درصد)، صنعت (ساخت) 19.4 درصد، نفت و گاز طبیعی 15 درصد، گروه کشاورزی 8.9 درصد، ساختمان 4.2 درصد، سایر معادن 0.6 درصد و سایر زیرگروه ها هفت درصد بود (2).

در اینجا هم می بینیم تنها بخشی که سهم آن از مجموعه فراوری ناخالص داخلی در همسنجی با مدت مشابه پارسال کاهش یافته، بخش خدمات به میزان 1.2 درصد است (3).

همچنین بر پایه گزارش شاخص قیمت فراورینماینده از سوی مرکز آمار ایران، بیشترین تورم فصلی فراورینماینده در پاییز سال جاری به ترتیب مربوط به بخش های معدن (6.5 درصد) و خدمات (6.2 درصد) می شد (4).

همین آمارها نشان می دهد وضع بخش خدمات در 9 ماه گذشته نسبت به دیگر بخش های اقتصاد تعریف چندانی نداشته و اکنون که ابتلا به ویروس کرونا به کاهش رفت و آمد در شهرها منجر شده، قابل پیش بینی است که حال این بخش بیشتر رو به وخامت گذارد.

  • هزینه 2458 میلیارد تومانی برای هر روز تعطیل

بسیاری از غذاخوری ها، رستوران ها، سینماها و مراکز فرهنگی، کافی شاپ ها، شیرینی فروشی ها، موزه ها و حتی دفترهای ارایه نماینده خدمات دولت، تلفن و دستگاه قضایی، آرایشگاه ها، مراکز تفریحی مانند گیم نت ها و غیره تعطیل شده است.

همچنین به سبب کاهش ترددها، بسیاری از صاحبان کسب و کارهای خُرد از مغازه داران و کاسبان گرفته که به فروش کالاهای غیرضروری مانند ابزارها، لوازم خانگی، وسایل آرایشی و زینتی و غیره می پردازند تا ارایه نمایندگان خدمات تخصصی مانند آهنگری، بنایی، نجاری، برقکاری، خدمات گردشگری و مسافرتی، حمل و نقل و غیره یا مگس می پرانند یا در خانه نشسته اند تا شاید موج بیماری زودتر بگذرد و بهار رونق از راه برسد.

در کنار اینان، بسیاری از شاغلان در مشاغل ثبت نشده و روزمزد مانند پیک های موتوری، دستفروشان، کارگران خدماتی و ساختمانی و غیره را نیز باید در نظر داشت که در صورت تداوم وضع کنونی، ضربه شدیدی در انتظار اقتصاد خانوار آنان خواهد بود.

از سوی دیگر، به سبب تداوم خطر همه گیری بیماری هنوز نمی توان به طور کامل آسیبی را که ویروس کرونا به اقتصاد ایران بویژه بخش خدمات آن وارد نموده است، تخمین زد اما چنانچه طبق آمارهای بهمن ماه رییس مرکز آمار ایران، فراوری ناخالص داخلی (با نفت) در 9 ماهه سال جاری (276 روز) را حدود 500 هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم، در این مدت حدود 60 روز تعطیل بود و بنابراین میزان فراوری ناخالص داخلی برای 216 روز کاری حدود دو هزار و 314 میلیارد تومان شد. از این رو، هر روز تعطیل حدود 2 هزار و 458 میلیارد تومان هزینه برای اقتصاد کشور دربرداشت.

  • نامعلوم بودن زمان خاتمه همه گیری کرونا

مشکل دیگر از آنجا نشات می گیرد که تعیین نیست محدودیت های مربوط به ویروس کرونا تا چه زمان ادامه می یابد. در چنین شرایطی به نظر می رسد دولت می تواند با اقدام های حمایتی ویژه از ضرر روزافزون کسب و کارهای خُرد بکاهد؛ گرچه باز هم به دلیل پراکندگی بسیار زیاد و فقدان بانک های اطلاعاتی تجمیع شده و کامل شاید نتوان همه آنها را زیر چتر حمایتی دولت گرد آورد.

پیشنهاد می گردد ستاد ملی مبارزه با کرونا با مجموعه های مالی متولی بخش خصوصی مانند اتاق های بازرگانی، تعاون و اصناف نشست های متمرکزی داشته و پیشنهادهای هر کدام را گردآوری کند تا به بهترین راهکارها برسد.

برای نمونه راهکارهایی مانند تخفیف یا معافیت مالیاتی، کاهش حق کارفرمایی و افزایش سهم دولت در موضوع بیمه و تامین اجتماعی کارگران، استمهال وام های بانکی، اعطای وام های کم بهره به صاحبان مشاغل خُرد و غیره می تواند باری از روی دوش این بخش جامعه بردارد که سهم قابل توجهی در چرخش اقتصاد کشور دارند.

به این ترتیب می توان در شرایطی که ویروس کرونا به دغدغه ذهنی بسیاری از اعضای جامعه تبدیل شده و روال عادی زندگی را بر هم زده است، آرامش روحی گروه عظیم صاحبان مشاغل خرد و متوسط و خانواده هایشان را رقم زد.

..................................................

منابع:

https://www.amar.org.ir/news/ID/12701/categoryId/16/ در-گفت-و-گو-با-رئیس-مرکز-آمار-ایران-نرخ-رشد-مالی-بدون-نفت-در-فصل-پاییز-1398-به-عدد-0,9-رسید

https://www.ibena.ir/news/111887/

همان

www.amar.org.ir/Portals/News/PPI9803

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 24221

به "کرونا و اقتصادهای خُرد و متوسطی که خُرد شد ، هر روز تعطیل چه میزان خسارت به کشور می زند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و اقتصادهای خُرد و متوسطی که خُرد شد ، هر روز تعطیل چه میزان خسارت به کشور می زند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید