8 جاسوس جذاب که طرفداران سینما عاشقشان هستند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، دوستداران فیلم های جاسوسی امسال بالاخره جیمز باند را می بینند و نام باند باعث می شود یاد جاسوس های بزرگ روی پرده سینما بیفتیم. این فهرستی از هشت جاسوس مهم سینماست که فیلم هایشان طرفدار زیاد دارند.

8 جاسوس جذاب که طرفداران سینما عاشقشان هستند

فیلم زمان مردن نیست ساخته کری جی.فوکونوگا قرار بود بهار سال گذشته روانه پرده سینماها گردد. آخرین حضور دنیل کریگ به عنوان جیمز باند که هنوز جانشینش تعیین نیست اما کرونا برنامه ها را به هم ریخت و در نهایت پاییز امسال منتظر دیدن مهم ترین جاسوس سینما روی پرده هستیم.

گاهی اوقات مأمور مخفی صدایشان می زنند. گاهی مأمور عملیاتی نامیده می شوند. جاسوس های مربوط به سرویس های امنیتی یک کشور اسامی مختلفی دارند. در واقع اصلا مأمورهای آژانس اطلاعات و امنیت انگلستان را فقط افسر صدا می زنند. اما هر چه که صدایشان کنیم مأموران مخفی زندگی های هیجان انگیز، مبهم و پرثمری دارند. اما چیزهایی که ما درباره آن ها می دانیم منحصر به چیزهایی است که در کتاب ها خوانده ایم یا در فیلم ها دیده ایم.

در طول جنگ دنیای سرد که بیشترین تعداد فیلم های سینمایی مطرح و کتاب ها درباره جاسوس های مخفی تولید شد این افسران مردان شیک پوشی در کت و شلوار بودند. واقعیت این است که تصویر قرن بیست ویکمی آن ها هم چندان تغییری نکرده و فقط به تکنولوژی های روز مجهز شده اند.

فهرستی که در ادامه می خوانید تعدادی از مشهورترین مأموران مخفی یا به عبارتی جاسوسان سرویس های امنیتی روی پرده سینما هستند. آن ها برای زندگی جاسوسی آموزش دیده اند و همین آن ها را تبدیل به موجوداتی هیجان انگیز می کند. به این فهرست می شد هری هارت با بازی کالین فرث در سری فیلم های مردان پادشاه: سرویس مخفی را هم افزود که ماتیو ون سه قسمت آن را کارگردانی کرده اما در مقایسه با این جاسوس ها هری کمی کمدی تر و پیش پاافتاده تر به نظر می رسد.

1. جیمز باند

  • فیلم: سری فیلم های جیمز باند
  • عنوان اصلی: James Bond
  • بازیگران: راجر مور، شون کانری، دیوید نیون، تیموتی دالتون، پیرس برازنن، دنیل کریگ
  • کارگردان: افراد مختلفی از ترنس یانگ در اولین فیلم گرفته تا کری جی فوکونوگا در آخرین
  • محصول: از 1962 تا امروز

بسیاری از جاسوس ها از جیمز باند تقلید می کنند اما هیچ کدام به خوبی او از کار درنمی آیند. جاسوسی که از دل کتاب های ایان فلمینگ سربرآورد و برای اولین بار در فیلم دکتر نو روی پرده سینما دیده شد که شون کانری نقش جیمز باند را در آن بازی می کرد. جیمز باند سلیقه خوبی در لباس پوشیدن دارد. 50 سال است که این جاسوس جذاب دل مخاطبان را می برد و برعکس جاسوس های کتاب های جان لوکاره، باند با فانتزی های اغواکننده دنیا جاسوسی دست و پنجه نرم می کند. آخرین جیمز باندی که روی پرده سینما رفت اسپکتر یا شبح بود که اتفاقا نتوانست نظر منتقدان را جلب کند. در کل دو فیلم آخر باند که سام مندس آن ها را کارگردانی کرده از نظر طرفداران جیمز باند با دنیا واقعی این جاسوس مهم فاصله دارند. باند در فیلم آخرش وظیفه منهدم کردن یک تشکیلات خطرناک به نام اسپکتر را برعهده داشت اما به جز آن متوجه واقعیتی دردناک درباره خودش و منشأ همه دردهایش می گردد.

2. هری پالمر

  • فیلم: پرونده ایپکرس
  • عنوان اصلی: The IPCRESS File
  • بازیگر: مایکل کین
  • کارگردان: سیدنی جی.فیوری
  • محصول: 1965

هری پالمر ابتدای کار فیلم پرونده ایپکرس یک کارمند ساده در اداره ضد جاسوسی است. تا اینکه به بخش تحقیقات نظامی منتقل می گردد. اولین مأموریتش در این بخش جدید پیگیری پرونده یک دانشمند ربوده شده است. این چندمین دانشمندی است که دزدیده شده. دانشمندان قبلی بعد از مدتی در حالی پیدا می شدند که تخلیه اطلاعاتی شده بودند. در نهایت پالمر به یک نوار می رسد که در آن کلمه رمز ایپکرس ضبط شده است. پالمر دزدیده می گردد اما پیش از آنکه او را هم شست وشوی مغزی بدهند فرار می کند و بعد از آن سعی دارد خائن واقعی را پیدا کند. خائنی که یکی از خودشان است.

این فیلم در واقع سر چشم و هم چشمی میان تهیه کنندگان باند ساخته شد. هری پالمر کاراکتری است که از کتاب جاسوسی لن دیتون بیرون آمده و مایکل کین در بازی اش کاملا به توصیفات کتاب از پالمر وفادار است.

پالمر از آن جاسوس های خوش تیپ با ماشین های مجهز شبیه جیمز باند نیست. او یک آدم معمولی است که درگیر یک ماجرای پیچیده می گردد و برای نجات جان خودش باید ذکات به خرج بدهد.

3. جورج اسمایلی

  • فیلم: بندزن، خیاط، سرباز، جاسوس
  • عنوان اصلی: Tinker Tailor Soldier Spy
  • بازیگر: گری اولدمن
  • کارگردان: توماس آلفردسون
  • محصول: 2011

این فیلم اقتباسی از رمانی مشهور از جان لوکاره است. جورج اسمایلی یک جاسوس پا به سن گذاشته در کتاب های لوکاره است که توسط سرویس مخفی بریتانیا برای افشا کردن توطئه های شوروی قدم جلو می گذارد.

داستان فیلم سال 1973 اتفاق می افتد. در دوران جنگ سرد سرویس اطلاعات جاسوسی بریتانیا به خصوص نگران فعالیت های شوروی است. آن ها برای یک مأموریت یکی از افراد ارشد سازمان را به بوداپست می فرستند. مأموریتی که با شکست روبرو می گردد. بریتانیا که نمی خواهد کوتاه بیاید این بار یک جاسوس حرفه ای یعنی جورج اسمایلی را به میدان می فرستد. اسمایلی بازنشسته شده اما مأموریت را قبول می کند و متوجه سلسله وقایع پیچیده ای از خیانت ها می گردد.

فیلمی سرد که شاید مخاطبان فیلم های جاسوسی که مایه اکشن هم زیاد دارند نتوانند در وهله اول با آن ارتباط برقرار کنند. اما آلفردسون فیلمش را هوشمندانه ساخته و پیروز می گردد تا پایان مخاطبش را در تعلیق نگهدارد.

فیلم پازلی پیچیده پر از هیجان و اضطراب و پارانویاست که کارگردان ماهرانه تکه های مختلف را کنار یکدیگر قرار داده است.

4. ایتان هانت

  • فیلم: مأموریت غیرممکن (شش قسمت)
  • عنوان اصلی: Mission Impossible
  • بازیگر: تام کروز
  • کارگردان: برایان دی پالما (قسمت های بعدی: جان وو، جی جی آبرامز، برد بیرد، کریستوفر مک کوآری)
  • محصول: 1996

آمریکایی ها سر کتاب ها و فیلم های جاسوسی از انگلیسی ها عقب مانده بودند و با آفرینش سری فیلم های مأموریت غیرممکن و خلق کاراکتر ایتان هانت سعی کردند جاسوس آمریکایی جذاب خودشان را بیافرینند. فیلم های مأموریت غیرممکن در حقیقت اقتباس از یک سریال تلویزیونی به همین اسم بود که خالقش بروس گلر نام داشت. موسیقی مشهور فیلم هم در حقیقت همان قطعه ای است که لالو شیفرین برای سریال ساخته بود.

سری فیلم های مأموریت غیرممکن روی هم رفته توانستند توجه منتقدان را جلب کنند و تا امروز بیشتر از 3 میلیارد و 500 میلیون دلار به گیشه سینماها سود برسانند. ایتان هانت در حقیقت یک جور مأمور ضربت است که برای اتفاقات از پیش تعیین نشده تربیت شده است. در فیلم اول یک سری فایل دزدیده شده و همه اعضای تیم هانت به جز او کشته می شوند که در نتیجه هانت به عنوان مظنون باقی می ماند. در بقیه قسمت ها هم هانت نه تنها باید با دشمنانش مبارزه کند که سازمان خودش را هم متقاعد کند نیروی وفاداری است.

5. جیسون بورن

  • فیلم: هویت بورن (بعدتر در فیلم های اولتیماتوم بورن و جیسون بورن)
  • عنوان اصلی: Bourne series
  • بازیگر: مت دیمون
  • کارگردان: داگ لیمن (قسمت های بعدی: پل گرین گرس)
  • محصول: 2002

موضوع فیلم های اکشن بورن با یک مأمور سازمان سیا به نام جیسون بورن است. او مشکل اختلال حافظه دارد و همه چیز را تکه تکه به یاد می آورد. در حین مأموریت هایش به دنبال این است که کشف کند واقعا چه کسی است. خالق جیسون بورن، آرتور لودلام نویسنده است. اولین فیلم از سری بورن را به نام هویت بورن داگ لیمن کارگردانی کرد. در دریای مدیترانه دو مرد ماهیگیر یک آمریکایی را که روی آب شناور است نجات می دهند. مردی که تیر خورده و همان جیسون بورن خودمان است. زخم های مرد التیام پیدا می کند اما نمی داند که چه کسی است. با این حال به چند زبان زنده دنیا مسلط است و مهارت های زیادی هم در کارهای رزمی دارد.

بورن می خواهد گذشته اش را به یاد بیاورد و در این جهت اول باید با همکاران گذشته خودش درگیر گردد. منتقدان معتقد بودند که سازندگان هویت بورن پیروز شده اند چند ژانر را با هم ترکیب کنند و نتیجه اش فیلمی هیجان انگیز از کار درآمده است.

6. گانتر باخمن

  • فیلم: مرد تحت تعقیب
  • عنوان اصلی: The most wanted Man
  • بازیگر: فیلیپ سیمور هافمن
  • کارگردان: آنتون کوربین
  • محصول: 2014

آخرین فیلمی که فیلیپ سیمور هافمن فقید در آن بازی کرد و به همین دلیل کاراکتر خسته باخمن در فیلم نوعی حدیث نفس به نظر می رسد. ایسا کارپوف یک پناهنده چچنی است که توسط نیروهای روس شکنجه شده و به صورت غیرقانونی به هامبورگ پناه آورده است.

باخمن رییس یک گروه مخفی از مأموران دولت آلمان است که دنبال خبرچین های محلی می گردد. آن ها متوجه حضور کارپوف در هامبورگ می شوند و باخمن به او ظنین است که با تروریست ها در ارتباط باشد. اما همه همکارهای باخمن از شیوه های او راضی نیستند و در حقیقت جنگ درون سازمانی هم اتفاق می افتد.

فیلمی که مجذوب کننده و ماهرانه ساخته شده و بسیار هم نکات ظریفی از زندگی یک گروه مخفی در آن گنجانده شده است. یکی از بهترین تریلرهای جاسوسی قرن بیست ویکم به گواه بسیاری از منتقدان است و به خصوص کاراکتر باخمن یک خداحافظی مناسب برای هافمن با سینما بوده است. نقشی بسیار چالش برانگیز که طبق معمول هافمن از پس ایفای آن خوب برآمد.

7. جو ترنر

  • فیلم: سه روز کندور
  • عنوان اصلی: 3days of Condor
  • بازیگر: رابرت ردفورد
  • کارگردان: سیدنی پولاک
  • محصول: 1975

جو ترنر برای سازمان سیا کار می کند و مقیم نیویورک است. روزی وقتی به محل کارش برمی گردد متوجه می گردد که همه همکارانش را به قتل رسانده اند. قرار می گردد مأموری برای بردن ترنر بیاید اما مأمور که می رسد او هم به ترنر شلیک می کند و ترنر می فهمد که خودش باید فرار کند. حالا مأموران سازمان به خود ترنر شک کرده اند. با بررسی های ترنر معلوم می گردد که درون سازمان سیا یک سازمان مخفی مخوف قرار گرفته است که رییس آن یکی از روسای قبلی ترنر و از مأموران عالی رتبه سازمان سیاست. ترنر او را تهدید می کند که کل این ماجرا را برای چاپ به روزنامه نیویورک تایمز می دهد.

یکی از آن فیلم های جاسوسی که این بار دشمن نه کشورهای بلوک شرق که در خود سازمان سیاست و به خصوص ساختن آن ها پس از رسوایی واترگیت مورد توجه هالیوود قرار گرفت. رابرت ردفورد بازی گرمی دارد که تماشاگر را تا پایان با کاراکترش همراه می کند.

8. الک لیماس

  • فیلم: جاسوسی که از سردسیر آمد
  • عنوان اصلی: The Spy Who Came in from the Cold
  • بازیگر: ریچارد برتون
  • کارگردان: مارتین ریت
  • محصول: 1965

رییس ضدجاسوسی آلمان شرقی تهدید بزرگی برای شبکه اطلاعاتی انگلستان در آلمان است. الک لیماس رییس قرارگاه انگلستان در برلین است. از او می خواهند که با مونت در آلمان شرقی تسویه حساب کند. برای این کار آن ها او را از خدمت برکنار می کنند تا در نقش یک مرد شکست خورده الکلی وارد سازمان دشمن گردد. الک در یک کتابخانه مشغول به کار می گردد و در نهایت دعوایی به راه می اندازد که به زندان برود. بعد از آزادی یکی از مأموران کمونیست سراغش می رود و در نهایت او را به ویلایی دورافتاده در آلمان شرقی می برند و در آن جا دستیار مونت از او بازپرسی می کند. نقشه های الک لو می رود ولی در نهایت معلوم می گردد که مونت واقعا جاسوس انگلیس است و الک را فراری می دهد. الک و زنی که در این مدت با او آشنا شده یعنی نان باید از دیوار برلین عبور کنند. اما نان هدف گلوله قرار می گیرد.

این فیلمی است که شیوه های امنیتی-جاسوسی را با پیچیدگی به تصویر می کشد. فیلمی که بر خلاف رمان لوکاره که ریتم تندی دارد روایتش را آرام پیش می برد اما پیروز می گردد مخاطبش را تا پایان سردرگم نگهدارد.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 55539

به "8 جاسوس جذاب که طرفداران سینما عاشقشان هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 جاسوس جذاب که طرفداران سینما عاشقشان هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید