مردم خودشان را برای طوفان کرونا آماده نمایند ، منحنی ها دلخوش نماینده نیست ، واکسن رانتی نداریم

به گزارش مجله یک کامپیوتر، وزیر بهداشت گفت: مهمترین کار و اولویت وزارت بهداشت در حال حاضر، مدیریت کووید19 است و فعلا اولویتی مهمتر از کرونا نداریم. باید به شدت مراقب باشیم که بیماری کووید19، آتش دوباره در کشور ایجاد نکند.

مردم خودشان را برای طوفان کرونا آماده نمایند ، منحنی ها دلخوش نماینده نیست ، واکسن رانتی نداریم

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تسنیم، سعید نمکی ظهر امروز در جلسه ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در قم گفت: هر ویروس جهش یافته ای در منطقه ای از کشور شکل بگیرد چون تنوع ژنتیکی زیاد و متفاوتی داریم و هر استان ایران به اندازه یک کشور اروپایی است و تنوع ژنتیکی کشور می توانند بستری برای جهش ویروس باشند.

وی اضافه کرد: باید همواره درون مرزها، منتظر جهش ویروس باشیم. اولین گامی که در دانشگاه های علوم پزشکی باید برداشته گردد، حساس بودن روی هر جهش جدید از ویروس است و باید بلافاصله موارد مشکوک را آنالیز و تغییر رفتار ویروس را از نظر بیماری زایی، سرعت انتقال و میزان مرگ و میر بیماران، رصد نموده و مرتبا نمونه ها را برای NGS ارسال نمایند.

وزیر بهداشت یادآور شد: باید حتما تعداد تست ها بازهم افزایش پیدا کند. غیر از افرادی که با بیماران در ارتباط بوده اند، می توانیم از جمعیت عادی هم تست بگیریم و البته باید به سراغ جمعیت های پرریسک مانند پادگان ها، زندان ها، سرای سالمندان و آسایشگاهها و مراکز تجمع و کارخانجات برویم و دوره ای تست های تشخیصی سریع برای آنها انجام گردد، اگر در بین آنها موارد مثبتی تشخیص داده شد، حتما باید با PCR دوباره آزمایش گردد و نباید اجازه داد که کلونی بیماری، شکل بگیرد.

نمکی اضافه کرد: انگلیس یکی از قوی ترین زیرساخت های سلامت را دارد و علت زانو زدن آنها این است که سرعت گرفتاری با این واریانت جدید، به مراتب از آهنگ قدم هایی که نظام بهداشتی و درمانی می تواند بردارد، تندتر است. نباید بگذاریم کانون های آلوده بیماری به همدیگر بپیوندند. در صورت مشاهده موارد مثبت، باید با شدت عمل با آن برخورد گردد و حتما باید بیماران ایزوله و قرنطینه شوند و افراد با سابقه تماس با آنها رهگیری شوند.

وی تاکید نمود: محکم بر روی اجرای پروتکل ها بایستید و از هیچ کس به جز خدا، نهراسید. وقتی رهبر معظم انقلاب، پایبندترین فرد به رعایت پروتکل ها، رییس جمهور و رییس قوه قضاییه متعهد به رعایت پروتکل ها هستند، اجازه نمی دهیم کسی بخواهد پروتکل ها را بشکند.

وزیر بهداشت یادآور شد: اگر جایی قصور می نمایند و پروتکل ها را می شنمایند، ایستادگی کنید و کوتاه نیایید چون تاوان آن را باید ما و همکاران مان در بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی بپردازیم. حتما مراکز 16 ساعته و منتخب را فعال نگه دارید.

نمکی توضیح داد: بیمارستان ها را آماده تر کنید و دلخوش نباشید. منحنی های ثابت در استانها برای بنده که بدبین هستم، دلخوش نماینده نیست چون همواره از روز اول، بدترین شرایط را در نظر گرفتم. خودمان را برای بدترین روز آماده کردیم که سربلند باشیم و بیماران ما آواره و سرگردان نشدند. خودتان را برای یک طوفان آماده کنید. خوش بین به اینکه شرایط همینگونه می ماند، نیستم و معتقدم که یک طوفان سنگین را در راه داریم و باید برای آن آماده بود.

وی گفت: برای توزیع واکسن، دانشگاه ها باید خیلی مراقبت نمایند، واکسن همزمان از سیستم تی تک و سامانه سیب توزیع می گردد. امیدواریم با یاری دوستان، بیشتر گروه های آسیب پذیر را تا آخر اسفند، واکسینه کنیم. طبق آنچه در سند ملی واکسیناسیون کووید19 آمده، باید عمل کنید. با فشار، خواهش و تمنا، جایی را با کسی عوض نکنید و اگر هر استانی بفهمم در این زمینه تخلف شده، قطعا برخورد محکمی خواهیم کرد و به شدت مراقب باشید که رانت برای کسی در تزریق واکسن، ایجاد نگردد.

نمکی اضافه کرد: کمیته ای در دانشگاه ها متشکل از متخصصین رشته های مختلف باید برای رصد شرایط اثربخشی و عوارض احتمالی واکسن تشکیل گردد.

وزیر بهداشت اظهار داشت: اقدامات وزارت بهداشت در مدیریت کووید19 از زمان اعلام این ویروس در ووهان چین شروع شد اما با اعلام مواردی از ابتلا به این ویروس در قم و در سایر شهرها، کار اصلی ما شروع شد. خیلی ها می گفتند از قبل از اعلام کرونا در کشور، این ویروس در ایران وجود داشته و اتهاماتی مانند پنهان کاری، ندیدن و یا نگفتن موارد ابتلا را مطرح کردند.

نمکی ادامه داد: حدود دو هزار و 400 نمونه که از پیک آنفلوآنزا در پاستور و دانشکده بهداشت نگه داشته بودیم یکبار دیگر با PCR این نمونه ها را با تمرکز بر کووید19 آنالیز کردند اما فقط سه مورد از 23 بهمن سال گذشته به بعد در این نمونه ها، کووید مثبت بودند و قبل از 23 بهمن سال گذشته، حتی یک مورد مثبت از کووید19 در سراسر کشور نداشتیم اما عده ای در راستای ادعاهای بیرون از مرزها در داخل هم در این شیپور می دمیدند اخیرا هم ظاهرا بعضی برای کار انتخاباتی، فرمایشاتی داشتند که گفتم این موارد را دقیق بگویید و به بنده اعلام کنید در غیر این صورت، مراجع قضایی با عنوان نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی، پیگیری خواهند کرد.

وی اظهار داشت: در طول مبارزه با کرونا، همکاران ما در سراسر کشور خیلی رشادت آمیز کارهای بزرگی کردند. در بدترین شرایط مالی کشور در ظالمانه ترین تحریم هایی که تا به حال بر کشور اعمال نشده بود، همکاران ما افتخارات زیادی کسب کردند و بیماری کووید19 را به زیبایی و شیوه مدبرانه، مدیریت نمایند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: قم، شهر ویژه ای است، ارتباط زیادی با این شهر داشته ام. 30 سال پیش که معاون بهداشت وزارت بهداشت شدم گفتند روزانه 50 مورد التور در قم، گزارش می گردد، ایستگاه کلرزنی راه اندازی کردیم و این خودروهای ابرسان را کلر زدند تا اینکه موارد التور به صفر رسید.

نمکی تاکید نمود: امروز بسیار شاد شدم که علمای قم هم از عملکرد مدیریت کرونا راضی بودند. آنها سرمایه های گرانقدر کشور هستند و نشان دادند که برازنده مدبر و مدیر در امور مذهبی هستند و همراهی و همدلی داشتند و در همراه کردن مردم در رعایت پروتکل ها، نقش ویژه ای ایفا کردند که یک نقطه بسیار دلگرم نماینده است.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 52608

به "مردم خودشان را برای طوفان کرونا آماده نمایند ، منحنی ها دلخوش نماینده نیست ، واکسن رانتی نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم خودشان را برای طوفان کرونا آماده نمایند ، منحنی ها دلخوش نماینده نیست ، واکسن رانتی نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید