سرگرمی بنزینی در میانه نبرد با کرونا ، کاهش 50 درصدی مصرف بنزین به نفع دولت است؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، قیمت بنزین در ایران به فوب خلیج فارس نزدیک شده و دیگر دولت بهانه ای ندارد که بگوید؛ قیمت بنزین در ایران ارزان تر از دیگر کشورهاست، این اتفاق به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت اتفاق افتاده و احتمالا پایدار نخواهد بود. حالا اصلی ترین پرسش اینجاست که آیا وقت آن نرسیده که دولت قیمت بنزین را آزاد کند، اگر قیمت جهانی نفت کمتر شد، بنزین ارزان تر خواهد شد و بالعکس؟

سرگرمی بنزینی در میانه نبرد با کرونا ، کاهش 50 درصدی مصرف بنزین به نفع دولت است؟

به گزارش خبرنگاران، آزادسازی قیمت بنزین و البته گازوئیل به بهانه کاهش قیمت دنیای آن البته در کوتاه مدت مطلوب است اما در اقتصاد پرنوسان و گرفتار انتظارات تورمی و بی ثباتی های فراوان ایران، این آزادسازی بدون آزادسازی کل اقتصاد ایران از قید و بندهای دولتی، می تواند دردسرساز باشد، چرا که فردا روزی که قیمت دنیای نفت بالاتر رود و بنزین دنیای هم گران تر، راضی کردن مردم به تغییرات چدید قیمت بنزین پرهزینه خواهد بود. اما اتفاق جالب برای مردم و دولت ایران این روزها نه آزادسازی بنزین از قیمت گذاری دولتی که پیگیری بنزین سفر است.

این که در میانه نبرد با کرونا، سر مردم را به دغدغه هایی همچون سرنوشت ذخیره بنزین سهمیه ای یا اختصاص بنزین تابستان سرگرم کنیم، شاید یکی از راه های باشد که به ذهن بعضی دستگاه های دولتی برسد، اما این سرگرمی های دردسرساز و ایجاد ذهنیت منفی روانی تنها بر شکاف بین مردم و دولت به عنوان نهاد حاکمیت می افزاید. شاید مردم ایران تنها مردم دنیا باشند که هم باید با کرونا بجنگند و هم اینکه دنبال سهمیه بنزین شان باشند. تا دیروز مساله و دغدغه مردم این بود که اگر از آبان پرماجرای پارسال تا به امروز بنزین سهمیه شان را مصرف ننموده باشند، سهیمه اردیبهشت شان واریز می گردد یا نه؟ حالا سرگرمی جدید این است که وقتی در عید نوروز در خانه مانده اند، سهمیه بنزین نووزی شان چه می گردد، در تابستان به آنها بنزین اضافه می دهند تا به دل جاده ها بزنند؟

  • صبر کنید کرونا برود

خط خبری جدید رسانه ها این شده که سرنوشت بنزین نوروزی چه شد، مدیران شرکت پخش فرآورده های نفتی هم مانده اند چه بگویند وقتی آنها تصمیم گیرنده نیستند. شهرام رضایی، مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده در خصوص تخصیص بنزین سفر گفت: سهمیه بنزین عید یا هر سهمیه دیگری را باید هیات وزیران ابلاغ کند. در همان زمان که بحث بنزین سفر به میان آمد، قرار شد که این مساله به تابستان موکول گردد. او اضافه نمود: تعطیلات عید به خاتمه رسید و تا این لحظه هیچ اطلاعاتی به ما ابلاغ نشده که البته دیر هم نیست، چون هنوز فصل تابستان و ایام تعطیلات شروع نشده است اما هر زمانی که این تصمیم به شرکت ملی پخش ابلاغ گردد، ما آمادگی اجرای آن را داریم. مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تاکید نمود: ظرفیت فراورده برای اجرای این طرح وجود دارد و از سوی دیگر نیز سیستم این قابلیت را دارد و کافی است دو یا سه روز قبل از اجرای این طرح، به ما اعلام گردد و این آمادگی را داریم که این سهمیه را به تمام کارت های سوخت شخصی واریز کنیم اما تا این لحظه هیچ اطلاعاتی به ما داده نشده و هیچ ابلاغیه ای وجود ندارد. رضایی با بیان این که از این پس باید از این سهمیه تحت عنوان سهمیه بنزین تابستان یاد گردد، خاطرنشان کرد: اولویت کشور در شرایط فعلی این است که همه دست به دست هم دهیم تا انتشار این ویروس کم گردد؛ توصیه ما هم این است که مردم در پمپ بنزینها این مساله را جدی بگیرند و اگر خودشان تمایل به سوخت گیری دارند، حتما از دستکشهای یک بار مصرف استفاده نمایند.

  • سهمیه ها نمی سوزد؛ خیالتان راحت

یک روز پس از ایجاد دردسر برای مردم بالاخره سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به شایبه سوخت شدن بنزین های مصرف نشده خاتمه داد و گفت: سهمیه 60 لیتر بنزین ماهانه برای کارت سوخت خودروهای شخصی واریز و ذخیره آنها نیز حفظ می گردد. به گزارش مهر، فاطمه کاهی با اشاره به اینکه از ابتدای اجرای طرح سهمیه بندی سوخت بنزین، طبق مصوبه هیات وزیران هر کارت سوخت خودروی شخصی ابتدای هر ماه 60 لیتر بنزین با نرخ 1,500 تومان را قابل استفاده دارد، گفت: این میزان بنزین سهمیه ای می تواند برای 6 ماه قابل ذخیره باشد؛ به عبارتی در صورتی که یک خودروی شخصی به هیچ عنوان از بنزین سهمیه ای خود استفاده ننموده باشد، در خاتمه 6 ماه، 360 لیتر بنزین دارد.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اضافه نمود: تنظیمات کارت سوخت خودروهای شخصی به صورت سیستمی به این شکل طراحی شده است و در ماه هفتم که 60 لیتر بنزین سهمیه ای برای کارت سوخت خودروهای شخصی شارژ می گردد، در صورتی که شخصی 360 لیتر بنزین سهمیه ای خود در 6 ماه را مصرف ننموده باشد، شامل این افزایش سهمیه بنزین نمی گردد. یعنی در ماه هفتم نیز 360 لیتر بنزین سهمیه ای دارد نه 420 لیتر.

به گفته این مقام مسئول، هر کارت سوخت خودرو شخصی می تواند تا سقف 360 لیتر بنزین سهمیه ای داشته باشد و اگر در کارت سوخت خودروی شخصی به طور مثال 120 یا 200 یا 170 یا هر رقمی کمتر از 360 لیتر بنزین سهمیه ای وجود داشته باشد، تا 6 ماه قابل ذخیره سازی بوده و سهمیه 60 لیتر ماهانه تا سقف 360 لیتر به او تعلق می گیرد؛ بنابراین دارندگان کارت سوخت خودروهای شخصی، نگران سهمیه بنزین خود نباشند.

  • سرنوشت بنزین جانبازان و معلولان

مدیر برنامه ریزی شرکت پخش فرآورده های نفتی هم با اشاره به واریز سهمیه بنزین ویژه ایثارگران و معلولان در فروردین 99 گفت: در حال حاضر برای واریز سهمیه بنزین ویژه معلولان و جانبازان منتظر دریافت اطلاعات از وزارت کشور هستیم و امیدواریم امروز این نتیجه تعیین گردد. او ادامه داد: به طور معمول در هر ماه 60 لیتر بنزین، همراه با 100 لیتر به شکل اعتباری و به جانبازان خاص هم 200 لیتر اعتبار همانند تاکسی های اینترنتی، بنزین واریز می گردد. مدیر برنامه ریزی شرکت پخش فرآورده های نفتی توضیح داد: تا این لحظه چیزی به شرکت ملی پخش اعلام نشده است و به محض دریافت اطلاعات، سهمیه مورد نظر در کارت سوخت این افراد واریز می گردد تا برای سوختگیری در صندلی ها از آن استفاده نمایند.

  • مصرف نصف شد؛ مسرور باشیم؟

کرونا مصرف بنزین را نصف نموده است. این خبر هم برای دولت مسرور نماینده است و هم شاید نگران نماینده؛ زیرا افت قیمت دنیای نفت، باعث شده تا تقاضا برای فرآورده های نفتی از جمله بنزین به شدت کاهش یابد و از سوی دیگر قیمت بنزین عرضه شده در داخل ایران با قیمت فوب خلیچ فارس یکسان گردد. بنابراین یافتن مشتری جدید برای فروش بنزین مازاد و صرفه جویی شده این روزها برای دولت سخت شده و همین مساله بر کاهش درآمدهای پیش بینی شده برای فروش فرآورده های نفتی دامن می زند. از سوی دیگر کاهش میزان مصرف داخلی فرآورده هایی چون بنزین و گازوئیل باعث کاهش درآمد پالایشگاه ها و افت سهم دولت شده و از این منظر هم دولت در تامین اعتبار برای پرداخت یاری معیشتی به 60 میلیون ایرانی دچار مشکل خواهد شد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 27736

به "سرگرمی بنزینی در میانه نبرد با کرونا ، کاهش 50 درصدی مصرف بنزین به نفع دولت است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرگرمی بنزینی در میانه نبرد با کرونا ، کاهش 50 درصدی مصرف بنزین به نفع دولت است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید